۷۰ درصد اعتبارات سلامت خارج از اختیار وزارت بهداشت است/سرانه درمان ایرانیان یک دهم همسایه‌ها

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۷۰ درصد بودجه سلامت دست وزارت بهداشت نیست و سرانه درمان ما یک دهم کشورهای منطقه است.

رسول خضری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: متأسفانه ۷۰ درصد بودجه سلامت دست وزارت بهداشت نیست و به وزارتخانه‌های دیگر داده می‌شود به طور مثالً در بحث بیمه‌ها پول برای خرید خدمت دست وزارت رفاه است.

وی ادامه داد: در دولت‌های قبل اولویت بودجه سلامت در رده ۱۴ و ۱۵ بود در صورتی که در کل دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید بودجه سلامت در اولویت اول تا سوم باشد.

خضری پایین بودن سرانه درمان را یکی دیگر از دغدغه‌های حوزه سلامت برشمرد و افزود: ما خود را با اروپا و آمریکا مقایسه نمی‌کنیم ولی نسبت به سرانه درمان کشورهای اطراف مانند امارات و ترکیه سرانه درمان ما یک دهم کشورهای همجوار است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه بعضی در آمارها سرانه درمان از درآمد ناخالص ملی را ۵٫۶ درصد عنوان می‌کنند تصریح کرد: این در حالی است که در واقعیت این رقم زیر ۴ است.

خضری ادامه داد: ما نمی‌گوییم دولت مستقیم پول درمان را به وزارت بهداشت بدهد بلکه بیمه‌ها سطح ارائه خدمات را بالا ببرند و پرداختشان به موقع باشد تا حداقل پزشکانی را که در مناطق محروم و آسیب‌پذیر فعالیت می‌کنند راضی نگه دارند از طرف دیگر بیمه‌ها که خرید خدمت می‌کنند پس از ۷ ماه پول مطالبات را می‌پردازند.

وی در مورد تأثیر هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت نیز گفت: با توجه به دغدغه‌ای که در بودجه سلامت داریم جلساتی با رئیس سازمان بیمه سلامت، وزارت رفاه و وزارت بهداشت داشته‌ایم تا منابع مالی تازه در این حوزه تأمین شود تا پولی که قرار بود از هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یابد هدفمند نشد و امسال هم ۲۲۰۰ تومان بابت یارانه دارو را گفتیم که به بیمه‌ها بدهند تا دارو با قیمت پایین‌تر به دست بیمار برسد و پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

وی تأکید کرد: تأمین منابع تازه برای حوزه سلامت ضروری است چون منابع مالی فعلی کفاف نمی‌دهد و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کمبود بودجه داریم و سال ۹۲ را کج‌دار مریض جلو بردیم.

خضری به نقش دولت در تعیین سهم بودجه سلامت اشاره کرد و گفت: این دولت است که بودجه را به مجلس می‌آورد و مجلس در نهایت در کمیسیون تلفیق ۵ درصد می‌تواند در عمل بودجه را بالا و پایین کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.