۷ راهکار احمدی‌نژاد برای اصلاح وضع جهان

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد که برای شرکت در اجلاس ریو +۲۰ به برزیل رفته است اظهار داشت: نظام بین‌الملل و برنامه‌ریزی توسعه باید در خدمت انسان و تعالی مادی و معنوی او طراحی و اجرا شود به گونه ای که همه دولت‌های برآمده از رأی ملت‌ها باید در مدیریت جهانی مشارکت سازنده و متعهدانه داشته باشند.
در ادامه گزیده ای از مشروح سخنان رئیس جمهور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری می آید:

  • امروز جمع شده ایم تا با همفکری و استفاده از تجربیات، راهی به آینده بهتر و زیباتر برای ملتهایمان و برای مدیریت بهتر جهان ترسیم نمائیم.در گذشته بارها شاهد چنین تلاش هایی بوده ایم لیکن در ۲۰۱۲ و پس از حدود شصت سال شاهدیم که نظام بین الملل و برنامه ریزی توسعه در تحقق اهداف شکست خورده و جهان نیازمند نظم و راه و برنامه جدیدی است.
  • افزایش شکاف شمال- جنوب و بحرانها و نگرانیهای گوناگون از جمله بحران هویت و خانواده، جنگ ها و اشغال گریها و کینه ورزیها، مسابقه تسلیحاتی بی پایان و بحران اقتصادی و بحران اخلاق و معنویت و در واقع عدم تحقق آرمانهای انسانها، همه از نتایج مدیریت و نظم حاکم و برنامه ریزی توسعه است.گردهم آمده ایم تا با اصلاح وضع، مرهمی بر زخم های کهنه جامعه بشری باشیم و افق روشن تری را ترسیم نمائیم.
  • ریشه یابی مبانی نظری نظم موجود به یافتن راه بهتر کمک خواهد کرد.شک نداریم که انسان محور آفرینش و هر برنامه ریزی توسعه است و همه تلاش ها برای تحقق رفاه و سعادت اوست.بنابراین نوع نگاه به انسان و روابط اجتماعی او مبنای اصلی نظام اجتماعی و برنامه ریزی توسعه است.
  • توجه فرمائید! اگر فقط به ابعاد مادی انسان اصالت داده شود و از سایر ابعاد او غفلت شود. اگر انسان موجودی فردگرا و مصرفی و سودجو معرفی شود و لذت و سود اصالت یابد و نیازهای معنوی و اخلاقی او فراموش گردد.اگر انسانها دشمن و رقیب یکدیگر در بهره برداری از محیط و امکانات تعریف شوند.اگر کسی به هر ترتیب بر دیگران غلبه کند به عنوان نوع اصلح معرفی شود و دارای شأن اجتماعی والاتری باشد.اگر نظریه تنازع برای بقا بر روابط اجتماعی حاکم شود وضع همان است که در چند قرن اخیر حاکم بوده است. یعنی اینکه عده ای راحتی و امنیت خود را در ناامنی، برخورداری خود را در فقر و عزت خود را در ذلت دیگران جستجو می‌‌کنند و برای رسیدن به آن هر وسیله‌‌ای را توجیه می‌‌کنند. از نظر آنان فریب‌‌کاری و خیانت، تخریب محیط زیست و هر اقدام غیر اخلاقی، مباح و بلکه لازم است و عامل به آنان زرنگ‌‌تر و موفق‌‌تر ارزیابی می‌‌شود.
     
  • آیا فکر نمی‌‌کنید همه این دورانها و وقایع یک روند متصل تاریخی و ناشی از حاکمیت همان طرز تفکر خود برتربینی و مادی‌‌گرای برده‌‌دار و استعمارگر دیروز و نظام سرمایه سالار و سلطه‌‌گر امروز است. تمام سازوکارهای امروز حاکم بر جهان اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، پولی و مالی و حتی حقوق بشر در همین راستا عمل می‌‌کنند.
     
  • عده‌‌ای معدود که خود را برتر از دیگران می‌‌دانند برای حفظ سلطه خود بر جهان و بهره‌‌مندی نامحدود از ذخایر ملت‌‌ها دائما چهره و شعار خود را عوض می‌‌کنند و طرح‌‌های نو ارائه می‌‌نمایند.به راستی چه کسانی از نظام حاکم و برنامه‌‌ریزی توسعه سود برده‌‌اند و چه ملتهایی صدها مشکل لاینحل اجتماعی روی دست آنها مانده است.البته معدود نظریه‌‌پردازان توسعه نیز هستند که داعیه سلطه ندارند ولیکن به دلیل مبانی فکری نادرست دچار اشتباه می‌‌شوند.
     
  • امروز هم طراحی و اجرای هر برنامه‌‌ای که بر همان مبانی نظری استوار باشد قدم گذاشتن در راه اشتباه گذشته و کوچه بن‌‌بست است.مگر سازمان تجارت جهانی، شورای حقوق بشر، شورای امنیت و بانک جهانی و صندوق بین-المللی پول و بقیه موفق بوده‌‌اند که با همان مبانی و در جهت تکمیل استمرار و پوشاندن اشکالات اساسی آنها قرار است سازمان جدیدی ایجاد شود. همکاران گرامی؛ راه حل چیست ؟ ما ناگزیریم روی تعریف و شناخت دقیقتری از انسان و روابط اجتماعی او تفاهم و بر همان اساس نظم جهانی و برنامه‌‌ریزی توسعه را سازماندهی نمائیم .
     
  • انسانها برای رسیدن به سعادت و رفاه ، نه رقیب یکدیگر بلکه یاور و مکمل یکدیگرند و سعادت یکی مانع سعادت دیگری نیست. فداکاری و از خودگذشتگی برای دیگران نشانه‌‌ای از شکوفایی انسانیت انسان و عزت و ماندگاری اوست.عشق و محبت به دیگران و تلاش بیشتر و به نسبت بهره‌‌مندی کمتر برای رفاه دیگران از جلوه‌‌های انسانی و معیار کمال و بزرگی اوست. صیانت از محیط زیست و کمک به پیشرفت مادی و معنوی جامعه نشانه‌‌‌ای از حیات برتر انسانی، عقلانیت و حکمت اوست. کسی حق ندارد محیط زیست را که متعلق به همه است تخریب نماید که در این صورت حیات همه انسانها را نشانه رفته است. جان و مال انسانها مصون است و کسی نباید اندیشه تجاوز به آن را در سر بپروراند. کرامت، آزادی و انتخاب آزاد حق همه ملتها و انسانهاست و هیچ فرد یا نهادی تحت هیچ عنوان سیاسی و غیر سیاسی حق سلب آن را ندارد.علم و معرفت راه سعادت و در خدمت دوستی و عدالت و اخلاق است.
     
  • عزیزان برای اصلاح وضع جهان باید:
    ۱- در تعریف از انسان بازنگری و در تعیین مفهوم جامع و صحیح آن مشارکت و تفاهم نمائیم.
    ۲- نظام بین‌‌الملل و برنامه‌‌ریزی توسعه را در خدمت انسان و تعالی مادی و معنوی او طراحی و اجرا نمائیم.
    ۳- در نظم آینده، عدالت و مهرورزی را نهادینه و خودخواهی و خودبرتر بینی را ریشه‌‌کن نمائیم.
    ۴- بر اصالت خانواده و حرمت و جایگاه ویژه زنان و نقش آسمانی و زیبای مادری تأکید کنیم.
    ۵- خداوند یگانه و قادر حکیم و شنوا و بینای کامل را بر تمام اندیشه و عمل خود ناظر و او را در حسابرسی از خود، عالِم و عادل بدانیم.
    ۶- زمامداری صالح و عاشق انسانها و مروج اخلاق و معنویت را گسترش داده و جایگزین زمامداری تشنه قدرتی کنیم که امروز بر گلوی جوامع بشری چنگ انداخته و راه نفس کشیدن را بر آنها بسته است.
    ۷- همه ملتها و دولت‌‌های برآمده از رأی ملتها در مدیریت جهانی مشارکت سازنده، مهرورز و متعهدانه داشته باشند.
     
  • امروز که نظم غیر متصل به آسمان-پس از سقوط اندیشه مارکسیستی- به پایان راه رسیده است تکرار اشتباهات نابخشودنی است. نظم انسانی و صالح باید توسط زمامداران صالح برقرار شود و آن روز نزدیک است. همه انبیاء‌الهی وعده داده‌‌اند که با تلاش ملت‌‌ها، مصلح کل و انسان کامل که عشق و صلح همیشگی را به بشریت هدیه می‌‌کند، به همراه حضرت عیسی(ع) خواهد آمد و جامعه بشری را در سایه توحید و عدالت و عشق به والاترین درجه و زیباترین شکل از زندگی خواهد رساند. شایسته آن است که در مقام مدیریت و برنامه‌‌ریزی برای توسعه و پیشرفت جوامع خود، با درک ضرورت داشتن جامعه‌جهانی دلسوز، مسئول و متحد و با نگاهی بلند به ظرفیت‌‌های بالنده‌انسانی و تلاش هم‌‌افزا برای شکوفایی استعدادهای بشری و بهره‌‌های زیستی و طبیعی، راه را تا آن منزل مقصود هر چه کوتاه‌‌تر کنیم. این مسئولیت مهمی است که انسان امروز و فردا ما را به انجام دقیق و جدی آن فرا می خواند.
    /۲۷۲۷
دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.