۷ میلیون ایرانی دیابت دارند

۰۵خردادماه،
ممتاز نیوز : رئیس انجمن دیابت ایران گفت: ۱۴ درصد مردم کشور دیابت دارند و ۱۶ درصد نیز در معرض ابتلا به این بیماری می باشند بنابراین ۳۰ درصد مردم کشور با این بیماری درگیرند. سبب اصلی رشد این بیماری نیز زندگی شهری، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و استرس است.
خبرگزاری فارس: ۷ میلیون ایرانی دیابت دارند

اسدالله رجب در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در زمان حاضر ۳۷۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا می باشند که تا سال ۲۰۳۰ به بیش از نیم میلیارد نفر می‌رسند. این بیماری سالانه حدود ۴۷۰ میلیارد دلار خرج روی دست دولتها و مردم می‌گذارد البته میزان هزینه کرد دولتها برای سلامت مردمشان در کشورهای مختلف فرق می‌کند و متأسفانه این میزان در کشور ما پایین است.

وی ادامه داد: در کشور ما حدود ۱۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا می باشند. البته در شهرهای بزرگی مثل تهران این میزان بیشتر و حدود ۱۴ درصد است، ۱۶ درصد جمعیت نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند یعنی در شهری مثل تهران ۳۰ درصد جمعیت شهری یا مبتلا به دیابت می باشند یا در معرض خطر به ابتلا به آن.

وی گفت: مهمترین علامت بیماری دیابت، بی‌علامتی آن است، زیرا ممکن است فردی با قند خون بالا سالها در معرض این بیماری باشد یا حتی به آن مبتلا شود بدون آنکه علایمی داشته باشد و زمانی که علایمی مانند نارسایی کلیه، مشکلات بینایی یا مشکلات قلبی یا اسکلتی برای فرد بروز کند، متوجه بیماری خود می‌شود که بسیار دیر است.

رجب افزود: دیابت هزینه بسیاری بر کشورها تحمیل می‌کند، نتایج یک تحقیق نشان داده است که در بعضی کشورهای پیشرفته که برای پیشگیری و کنترل این بیماری در بین مردمشان ارزش قائل می باشند تا ۱۱ درصد بودجه بهداشت آن کشورها صرف کنترل دیابت می‌شود.

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: شایعترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که ۸۰ درصد موارد ابتلا را شامل می‌شود و البته با اقدام و تشخیص به موقع به راحتی می‌توان جلوی بروز آن را گرفت.

وی ادامه داد: دیابت به راحتی با آموزش به مردم و اقدامات پیشگیرانه مانند اصلاح سبک زندگی، تعذیه مناسب،ورزش کافی و دوری از استرس قابل پیشگیری است اما متأسفانه چون بیمه هزینه آموزش و پیشگیری را نمی‌‌پردازند در کشور ما فقط به درمان عوارض بیماری توجه می‌شود و از اقدامات پیشگیرانه غفلت شده است.

رجب گفت: آمار دقیقی از رشد موارد ابتلا به دیابت در کشور نداریم اما سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار تازه در کشور شناسایی‌ می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ میزان مرگ ناشی از دیابت نیز توضیح داد: آمار دقیقی از مرگ ناشی از این بیماری نیز در کشور نداریم. زیرا تعداد بسیاری از این بیماران به علل دیگری از جمله بیماری قلبی- عروقی جان خود را از دست می‌دهند در حالی که دیابت داشته‌اند.

رئیس انجمن دیابت از رئیس جمهوری و مسئولان دولت آینده خواست برای سلامت مردم برنامه داشته باشند و نگاه تک بعدی به درمان بیماریها را به نگاه و اقدامات پیشگیرانه و آموزش به مردم تغییر دهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.