۸ میلیون جوان ایرانی در انتظار ازدواج

خبرآنلاین: امروز محمد اسماعیل مطلق، رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در کشور گفت: ۸ میلیون جوان در کشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسکن و اشتغال آنها را حل کند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی کمک کنند تا این جوانان ازدواج کنند. خیرین نیز از نظر مالی کمک کنند تا جوانان برای ازدواج مشکل نداشته باشند.

به گفته او پیش از این میانگین سن ازدواج ۲۱ سال بود که اکنون به ۲۷ سال رسیده است: “نظرمان آن است که خانواده‌ها باید به ازدواج تشویق شوند و سن ازدواج از ۲۷ سال به پایین آید تا به این صورت مادر به راحتی نقش خود را انجام دهد.”

مطلق با هشدار نسبت به اختلالات رفتاری در خانواده‌های تک‌فرزندی، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که اختلالات رفتاری در فرزندان خانواده‌های تک‌فرزندی بیشتر است. یکی از مشکلات کنونی آن است که تک‌فرزندی در خانواده‌ها زیاد شده است. سنین باروری کشور نیز ۸ تا ۱۰ سال افزایش یافته است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است. با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه تک‌فرزندی و همچنین بیماری‌های رفتاری و اجتماعی ناشی از آن داریم، بررسی جدی در حال انجام است که در آینده نزدیک نتایج آن را اعلام می‌کنیم.”

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از مخالفت با تک فرزندی حرف زد و گفت: “از بعد سلامتی با تک‌فرزندی موافق نیستیم. وزارت بهداشت متولی سلامت خانواده و جامعه است. کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تک‌فرزندی خوب نیست و بهترین سن باروری را ۲۵ سالگی اعلام کرده‌اند.”

۹۰ درصد دانش آموزان فقط روزهای تعطیل صبحانه می خورند

مطلق از بررسی رفتارهای غذایی حدود ۶هزار دانش آموز ۶ تا ۱۸ ساله خبر داد و درباره نتایج آن گفت: “بررسی رفتارهای غذایی این دانش‌آموزان نشان داد که روغن هیدروژنه، فراوان‌ترین نوع روغن مصرفی در تهیه انواع غذای این دانش‌آموزان بوده است. همچنین بیشترین نوع نان مصرفی این دانش‌آموزان با آرد سفید بوده است. بیشتر دانش‌آموزان هنگام صرف غذا از نمک‌های اضافی استفاده می‌کنند. ۹۰ درصد دانش‌آموزان در روزهای جمعه و تعطیلات صبحانه می‌خورند و تنها ۴۲ درصد آنها در روزهای عادی به خوردن صبحانه اقدام می‌کنند. تنها ۱۴ درصد دانش‌آموزان هر روز به مدت نیم ساعت ورزش می‌کنند.”

به گفته او ۲۵ درصد دانش‌آموزان روزانه ۴ ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند که این میزان در مدارس شهری و در دختران بیشتر است: “همچنین ۴۵ درصد نوجوانان و جوانان ساعتی از روز را از رایانه استفاده می‌کنند که این موضوع در روزهای تعطیل و جمعه‌ها به حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. میانگین خواب نوجوانان و جوانان حدود ۹ ساعت است.”

مطلق همچنین گفت: “حدود ۸ درصد دانش‌آموزان هیچ‌گاه مسواک نمی‌زنند.”

آنطور که رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می گوید، پژوهش انجام شده در این شش هزار دانش‌آموز بیانگر فعالیت جسمی ناکافی، نامطلوب بودن بسیاری از عادات غذایی، فراوانی هشداردهنده مصرف غیر فعال و فعال دخانیات در آینده‌سازان کشور و لزوم مداخلات بنیادی و برقراری نظام مراقبت پایش رفتارهای مخاطره‌آمیز سلامت و عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های مزمن است و باید با برنامه‌ریزی، سطح آگاهی و همچنین سطح سلامت جسمی، روحی و روانی خانواده را بالا برد.

او به غربالگری‌های صورت گرفته در دانش‌آموزان و مقاطع مختلف تحصیلی، اشاره کرد و گفت: حدود ۱۱ تا ۱۳ درصد افرادی که مورد این معاینات قرار گرفتند، به نوعی به مداخلات دیگر نیاز داشته‌اند؛ مداخلات جسمی و روحی روانی. در مجموع ۸۹ درصد دانش‌‌آموزان مشکلی نداشته‌اند.

بسته خدمتی برای جوانان و نوجوانان خارج از مدرسه

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اما درباره برنامه های وزارت بهداشت برای نوجوانان و جوانانی که در مدرسه نیستند هم گفت: علاوه بر جوانان و نوجوانانی که در مدرسه فعال هستند و سلامت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، عده‌ای نیز در خارج از مدرسه حضور دارند. برای این افراد بسته خدمتی ارتقای سلامت تدوین شده و در استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان و … به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته او با همکاری حوزه علمیه قم، تمام طلابی که در حوزه‌های علمیه وارد می‌شوند، از نظر جسمی، روحی و روانی مورد معاینات قرار می‌گیرند و شناسنامه سلامت آنها ارائه خواهد شد. اجرای آزمایشی این برنامه از حوزه علمیه قم، اصفهان، شیراز و مشهد آغاز می‌شود و در سال آینده به تمام حوزه‌های علمیه گسترش می‌یابد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.