‌مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست تهران ارتقا می‌یابد

نصب ایستگاه‌های سنجش و پایش کیفیت هوا در شهرک‌های صنعتی، سنجش آلودگی صوتی، دستگاه‌های اندازه گیری امواج الکترومغناطیس از اولویت‌های طرح ارتقاء ‌مرکز پایش است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گردوغبار استان تهران صبح دیروز در محل دفتر معاونت عمرانی استانداری تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهندس محمودی معاون عمرانی استاندار تهران و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شد بر موضوع انجام بندهای مصوب برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که قبلاً‌ به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان ابلاغ شده بود تأکید شد.

رسول علی اشرفی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه با اشاره به مصوبه مورخ ۱۶/۱۲/۹۰ هیات دولت درباره ۲۲ بند برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و هفت کلان‌شهر دیگر اظهار داشت: با توجه به اهمیت کار دبیرخانه کارگروه موضوع نامه های ارسالی به دستگاه‌های اجرایی استان درباره تکالیف مربوطه را مطابق با مصوبه ابلاغی هیئت دولت پیگیری مستمر خواهد کرد. لذا شایسته است دستگاه‌های اجرایی مطابق نامه‌های ارسالی به تکالیف قانونی خود توجه ویژه داشته و نسبت به تحقق اهداف آن کوشا باشند.

وی با تأکید مجدد بر لزوم اجرای بند به بند این مصوبه توسط مبادی ذیربط گفت در جلسه قبل کارگروه تعدادی از این بندها مورد بررسی قرار گرفت و تکالیف جزء به جزء دستگاههای مربوطه مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی واقع شد و در جلسات کارگروه مابقی این بندها و اقدامات انجام شده پیگیری خواهد شد.

علی اشرفی پور از ارائه طرح پیشنهادی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص تقویت و تجهیز بیشتر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران بر مبنای مصوبات شورای برنامه ریزی استان خبر داد و گفت:‌ بر اساس نظر استاندار تهران طرح پیشنهادی مذکور در این جلسه کارگروه ارائه و بررسی خواهد شد و در صورت تصویب کارگروه اعتبارات لازم از سوی استان برای تقویت این مرکز تخصیص خواهد یافت. البته جا دارد از معاونت محترم برنامه ریزی استاندار تهران به خاطر تخصیص فصل مشخص و مجزای اعتباری برای مرکز پایش آلودگی هوای استان تشکر کنیم.

همچنین بررسی نیازمندی‌های اورژانس تهران که در جلسه قبلی به کارگروه تقدیم شد در دستور کار اصلی این جلسه بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه تجهیز هر چه بیشتر اورژانس تهران را برای آمادگی افزونتر در جهت پوشش امدادی بموقع و مناسب به شهروندان خصوصاً‌ در زمان وقوع پدیده گردوغبار و افزایش غلظت آلودگی هوا بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد. در این خصوص جهت تجهیز تعداد ۶ اتوبوس آمبولانس اورژانس تهران مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استان برای سال ۹۱ تصویب و مورد تائید قرار گرفت.

گزارش وضعیت کیفی هوای تهران از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه توسط مدیرمرکز پایش آلودگی هوای استان ارائه و توسط اعضاء بررسی شد. بر اساس این گزارش از ابتدای سال تا چهارم تیرماه تعداد روزهای سالم ۶۰ روز و تعداد روزهای نامطلوب ۳۷ روز بوده است.

همچنین از نظر پارامترهای مختلف آلاینده هوا وضعیت از لحاظ مونوکسیدکربن ۹۵ روز پاک، ۲ روز سالم، ازن ۸۲ روز پاک و ۱۵ روز سالم، دی کسیدنیتروژن ۶۵ روز پاک و ۳۲ روز سالم و دی اکسیدگوگرد ۹۷ روز پاک گزارش شد.

ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میلیون نیز ۲۳ روز پاک، ۶۸ روز سالم،‌۵ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم را در هوای تهران رقم زدند و ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/۲ میکرون، ۶۰ روز سالم و ۳۷ روز ناسالم را همراه داشتند.گفتنی است بر اساس این گزارش بررسی کلیه پارامترهای آلاینده هوا بیانگر روند بهبود وضعیت کیفی و کاهش تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته است.

مهندس محمودی معاون عمرانی استاندار تهران نیز از عقد قرارداد با دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و صنعتی شریف بمنظور بررسی و تجزیه و تحلیل علمی در خصوص طرح‌های پیشنهادی جهت کاهش آلودگی هوای تهران به عنوان برنامه‌های دیگر کارگروه خبر داد و گفت: هدف از این کار استفاده از ظرفیت و اطلاعات علمی دانشگاه و نخبگان دانشگاهی است و خروجی این بررسی‌ها مبنایی برای ارائه اطلاعات دقیق و مستند به شهروندان و اجرای صحیح تر کارها قرار خواهد گرفت. در این خصوص با توجه به قدمت اطلاعات گذشته، فرصت خوبی فراهم شده تا با همکاری دانشگاه‌ها سهم منابع در تولید آلایندگی به‌خصوص ذرات معلق مشخص شود. همچنین پیشنهاد شد شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای شهرداری تهران شبیه این همکاری را با سایر دانشگاه‌ها من جمله دانشگاه تهران داشته باشد.

علی اشرفی پور هم از لزوم تشکیل جلسات با دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری تهران پیرامون بررسی و تعیین سهم انتشار توسط هر یک از دستگاه‌ها در موضوع گردوغبار هوای استان خبر داد و تصریح کرد این کارگروه در ارتباط خوب با مراکز دانشگاهی و پژوهشی صرف نظر از تعیین سهم آلایندگی منابع، به‌دنبال معرفی و استفاده از فن آوری‌های نوین در مدیریت کاهش آلودگی هوا است.

گفتنی است؛ بررسی طرح ارتقای سنجش و پایش کیفیت هوا و همچنین تجهیز و تکمیل مرکز مدیریت پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از موضوعات اصلی این جلسه بود که مدیر مرکز پایش آلودگی هوا به ارائه این طرح پرداخت.

رستگاری با اشاره به اهمیت تقویت مرکز مدیریت و پایش آلودگی هوای تهران گفت:‌ نصب ایستگاه‌های سنجش و پایش کیفیت هوا در شهرک‌های صنعتی، نصب ایستگاههای کوچک مقیاس برای مناطق ویژه مانند تونل‌های شهری و زونهای صنعتی، خرید تجهیزات شناسایی و اندازه گیری آزبست، مواد آلی فرار، سنجش آلودگی صوتی، دستگاه‌های اندازه‌گیری امواج الکترومغناطیس از اولویت‌های طرح ارتقاء ‌مرکز پایش است.

وی افزود : همچنین خرید نرم افزارهای مدل سازی،‌ایجاد واحد جمع آوری اطلاعات آلاینده های ناشی از منابع ثابت و متحرک جهت تصمیم گیری علمی و مدیریتی از دیگر نیازمندیهای مندرج در این طرح است.
 
گفتنی است، در این خصوص سرجمع تجهیز و ارتقاء‌مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست تهران نیاز به ۳۴ میلیارد تومان اعتبار دارد که در جلسه کارگروه تصویب و تائید شد، به‌طوری که سقف ۲ میلیارد تومان از آن برای سال ۹۱ موردنیاز است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.