‌نشست دوحه،تلاش آمریکا برای بازسازماندهی مخالفان مایوس

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

کارشناس ارشد خاورمیانه هدف از نشست مخالفان سوریه در دوحه را بازسازماندهی نیروهای مایوس و فاقد انگیزه دانست.

به گزارش تفسیری واحد مرکزی خبر ، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، آقای هادی محمدی، نشست دوحه را برای بازسازماندهی نیروهایی که به شدت از داشتن انگیزه برای ادامه راه مایوس می باشند ذکر نمود و گفت: این باز سازماندهی برای آن است که بتوانند ظرفیت مرده ای را که به شکل پراکنده وجود دارد به ظرفیت موثر درعرصه های سیاسی و امنیتی تبدیل نمایند.
وی افزود: از یک منظر بزرگتر و در جغرافیای جهان اسلام، آنچه در سوریه اتفاق افتاد نشان از یک جریان افراطی سلفی، جهادی، تکفیری و القاعده ای دارد که به شدت خود را در صحنه سیاسی کشورهای مشخصی برجسته می نماید.
محمدی تصریح نمود: عمده این جریان در مدیریت کلان امریکا نمی باشد و بعد از حوادث بنغازی یک شک به دستگاه سیاست خارجی امریکا وارد شد و نشان داد، آنها نمی تواند اجازه دهند که جریانات به صورت افسارگسیخته به پیش رود.
این کارشناس ارشد خاورمیانه در ادامه گفت: در داخل سوریه مدیریت رفتارهای نظامی از استانداردهایی که امریکایی ها دست کم ژست آن را می گیرند خارج شد چرا که رفتارهایی چون کشتن زنان و اسرا چیزی نمی باشد که امریکا بتواند از آن دفاع کند.
وی افزود: خود امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که روند کنونی و مسلح نمودن جریان های افراطی عقلانی نمی باشد و می تواند این سلاح ضد منافع خود آنها به کار رود بنابر این آنها تلاش می نمایند از داخل نشست دوحه مجموعه ای از ساختارها و شخصیت های قابل اتکا را برای دولت انتقالی که مورد نظر آنهاست خارج بیاورند چرا که کارآمدی مجلس وطنی دیگر قابل دفاع نمی باشد.
محمدی تصریح نمود: آنچه می توانیم انتظار داشته باشیم عبور از انتخابات ۱۶ آبان امریکا است که پس از آن دولت امریکا با طرح تازه بیاید بر این مبنا که با روسها وارد گفتگوی جدی شود.
در این گفتگو حسین شیخ الاسلام، سفیر پیشین ایران در سوریه هم با اشاره به برگزاری نشست دوحه گفت: ترکیه چند قدم عاقلانه از جمله اعلام نبود شورای فرماندهی نظامی در خاک خود، توافق با آقای احمدی ن‍ژاد در حاشیه کنفرانس اکو برای آتش بس موقت در عید قربان و نیز تشکیل جلسه در دوحه به جای استانبول انجام داد.
وی افزود: مهم این است که نظامی گری شکست خورده است و حالا مخالفان دولت سوریه جایی را پیدا نموده اند که حاضر باشد پول مفت خرج کند.
شیخ الاسلام در ادامه پیشنهاد نمود درحاشیه کنفرانس دی ۸ در پاکستان، با توجه به حضور مصر، ترکیه، پاکستان، ایران، نیجریه، مالزی و اندونزی، سوریه در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: نقش ایران، مصر و ترکیه در این نقطه عطف حیاتی است.
سفیر پیشین ایران در سوریه تصریح نمود: دیپلماسی ایران باید فعال باشد چرا که اگر نقشی را که باید ایفا نکند، بها های بسیاری برای ما خواهد داشت.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.