‌ متخلفان در بزرگراه های تهران ‘شکار’ می شوند

 سردار حسین رحیمی که روز چهارشنبه پیرامون اقدامات این یگان تخصصی در سال گذشته و همچنین برنامه‌های این پلیس در سال جاری سخن می‌گفت، با اشاره به این که در سال جدید برنامه و چشم اندازهای متعددی برای پلیس راهنمایی و رانندگی تعریف شده و با بیان اینکه شعار امسال پلیس «بهبود رفتار ترافیکی و هوشمندسازی معابر» است گفت: در بحث بهبود رفتار ترافیکی توجه و تمرکز اصلی به آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیکی عابران، رانندگان و راکبین موتورسیکلت است که با جدیت این مهم ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه آموزش رانندگان تاکسی و خودروهای حمل و نقل عمومی در سال جاری به عنوان یکی از اصول مورد توجه قرار می‌گیرد افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۸۰ هزار نفر راننده تاکسی در طول سال ۹۱ در جلسات متعدد آموزش می‌بینند.

رییس پلیس راهور تهران با بیان این مطلب که رانندگان نمونه که تخلفات انجام نداده‌اند شناسایی و تشویق می‌شوند، در مورد هوشمندسازی معابر نیز به مجهز شدن تقاطع‌ها به دوربین‌های ثبت تخلف و عبور از چراغ قرمز اشاره کرد و گفت: ۱۲ تقاطع به دوربین‌های ثبت تخلفات و عبور از چراغ قرمز به صورت آزمایشی مجهز شده‌اند.

 

تیم‌های ویژه شکار و گروه ضربت موتورسیکلت‌سوار در بزرگراه‌های پایتخت

رحیمی با اعلام خبر فعال‌سازی تیم‌های ویژه شکار و همچنین گروه ضربت موتورسیکلت‌سوار در بزرگراه‌های پایتخت گفت: با فعال‌سازی این تیم‌ها حلقه برخورد با تخلفات مخاطره‌آمیز از جمله لایی‌کشی، تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز تنگ‌تر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به انجام تست سلامت از برخی رانندگان حادثه‌ساز گفت: در سال گذشته از یکهزار و ۱۹۵ نفر از رانندگان تست سلامت اخذ شد که ۹۸۵ نفر از آنان مشکوک به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی بودند.

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه تیم‌های ویژه دریافت تست سلامت از رانندگانی که حرکات مخاطره آمیز انجام می‌دهند، بزودی فعال می‌شود گفت: این افراد از رانندگانی که مشکوک به مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی هستند تست سلامت می‌گیرند.

وی افزود: افرادی که در این حوزه محرومیت یک ماه تا یک سال در دو ماهه اول سال جاری دریافت کرده‌اند، ۶۳ نفر بوده‌اند.

رییس پلیس راهور تهران همچنین با بیان اینکه طرح‌های ویژه برخورد با تخلفات شبانه در طول تابستان و یک ماهه بهار با جدیت دنبال می‌شود گفت: با خودروهایی که دارای لامپ‌های زنون، نقص سیستم روشنایی، عبور از چراغ قرمز و محل ممنوعه، سرعت غیرمجاز و همچنین حمل و تخلیه زباله و نخاله در جاهای خطرناک داشته باشند برخورد می‌شود.

وی همچنین در مورد خودروهای دودزا در سطح پایتخت نیز گفت: به هیچ عنوان پلیس اجازه تردد هیچگونه خودروی دودزا اعم از خودروی دولتی و شخصی را نمی‌دهد.

 

۹۰ دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در نیمه اول سال نصب می‌شود

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۹۰ تقاطع مهم به دوربین‌های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز مجهز می‌شوند، گفت: بر اساس قانون خودروهایی که بر روی خط عابر پیاده بایستند ۲۰ هزار تومان جریمه و خودروهایی که از چراغ قرمز عبور کنند علاوه بر پرداخت صد هزار تومان جریمه، ۵ نمره منفی نیز به رانندگان آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بزرگراه همت به دوربین ثبت تخلف عدم حرکت بین خطوط مجهز می‌شود گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این موضوع بزودی نهایی می‌شود.

رییس پلیس راهور تهران همچنین در مورد ساماندهی پارک‌ها حاشیه‌ای گفت: تا کنون ۱۵ هزار پارک حاشیه‌ای ساماندهی شده است.

به گفته رییس پلیس راهور تهران محدوده طرح زوج و فرد نیز مجهز به سیستم مکانیزه الکترونیکی خواهد شد و از این پس این محدوده نیز توسط دوربین کنترل خواهد شد.

 

کاهش ۳۵ درصدی کشته‌های موتورسیکلت سواران

رحیمی همچنین در مورد آموزش موتورسیکلت سواران گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری به ۱۰۰ هزار راکب موتورسیکلت سوار آموزش‌های لازم داده خواهد شد و این در حالیست که در سال گذشته ۷۷ هزار راکب موتورسیکلت سوار در زمینه رعایت قوانین آموزش‌های لازم را دیده‌ بودند.

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در سال جاری میزان کشته‌های موتورسیکلت سواران ۳۵ درصد کاهش یافته است گفت: میزان تقصیر موتورسیکلت سواران در تصادفات نیز در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، ۳۸ درصد کاهش یافته است.

رحیمی همچنین در بخش برخورد با حرکات مخاطره‌آمیز گفت: در این حوزه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که طی دو هفته گذشته طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و لایی‌کشی اجرایی شده است که در این مدت میزان کشته‌های این گونه تخلفات به صفر رسیده است.

وی همچنین به رانندگانی که اقدام به تخلفات حادثه‌ساز می‌کنند هشدار داد که پلیس به شدت با آنها برخورد خواهد کرد و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید.

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه پلیس به دستگاه‌های دولتی تذکر داده است که نسبت به ساماندهی خودروها و سرویس‌های دودزا تجدیدنظر کنند گفت: در دو ماهه امساله یکهزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی دودزا در پایتخت توقیف شده‌اند که این خودروها تا رفع نقص خود به هیچ عنوان به چرخه حمل و نقل بر نمی‌گردند. به گفته وی در دو ماهه نخست سال جاری ۴ هزار خودروی فاقد برگه معاینه فنی در پایتخت متوقف شد.

 

عابران پیاده؛ همچنان بیشترین کشته‌های تصادفات پایتخت

رحیمی همچنین با بیان اینکه در دو ماهه نخست سال جاری رکوردی در حوزه کاهش کشته‌های تصادفات به وقوع پیوست گفت:‌ در فروردین و اردیبهشت سال ۹۰، ۱۷۵ نفر در تصادفات رانندگی پایتخت جان خود را از دست دادند اما در دو ماهه نخست سال جاری با کاهش ۲۵ درصدی در حوزه کاهش کشته‌ها مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که تعداد کشته‌ها به ۱۲۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۲ درصد از کشته‌های تصادفات را عابران تشکیل می‌دادند گفت: از وضعیت عابران پیاده راضی نیستیم و عابران بدون درنظر گرفتن خطرات از هر مکانی که دوست داشته باشند تردد می‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه در سال ۹۱ با کانالیزه کردن بخشی از خیابان‌ها و همچنین رعایت قوانین میزان عابرین کشته شده در تصادفات از ۲۱ نفر در مدت مشابه سال گذشته به ۱۶ کشته رسید گفت: در حوزه فوت عابرین پیاده در تصادفات، در دو ماهه نخست سال جاری با کاهش ۲۳ درصدی مواجه هستیم.

رییس پلیس راهور تهران همچنین با اشاره به میزان تصادفات در حوزه‌ موتورسیکلت سواران گفت: با کاهش ۱۲ درصدی تصادفات موتورسیکلت سواران روبرو بوده‌ایم.

 

حلقه تخلف در بزرگراه‌ها تنگتر می‌شود

وی همچنین با بیان این که در دو ماهه نخست سال جاری، شاهد کاهش ۴۰ درصدی اعمال قانون بوده‌ایم، گفت: میزان توقیف خودرو در این مدت نیز ۱۹ درصد کاهش یافته است که این مهم نشان می‌دهد میزان رعایت قانون توسط رانندگان روند صعودی را طی می‌کند.

رییس پلیس راهور تهران همچنین در مورد برخی انتقادات مبنی بر عدم نظارت کافی بر بزرگراه‌های کشور گفت: در بخش پلیس بزرگراه با تزریق تجهیزات جدید و دنبال کردن رویکرد جدید پلیس نامحسوس، میزان کنترل و نظارت بزرگراه‌ها افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در گذشته تنها ۶۴ دوربین نظارت بر بزر گراه‌ها را دنبال می‌کردند گفت: این در حالیست که میزان دوربین‌های ثبت تخلفات در بزرگراه‌ها به ۱۶۸ دوربین رسیده است.

 

توقیف روزانه ۸۰۰ خودرو و ۷۰۰ موتورسیکلت در تهران

سردار رحیمی همچنین با بیان اینکه میانگین اعزام خودروهای توقیف شده به پارکینگ روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه خودرو است گفت: این در حالی است که روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت توقیف شده نیز به پارکینگ منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پلیس در توقیف خودروها به دنبال عدد و آمار نیست گفت: ما با توقیف خودروها به دنبال تلنگری به رانندگان برای آموزش بیشتر هستیم.

او با بیان اینکه گاها خودروها زمان کمی توقیف و پس از آن آزاد می‌شوند گفت: پلیس در زمینه توقیف خودروهای متخلف به دنبال عدد و آمار نیست.

۴۷۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.