۱۰درصد میراث معنوی ثبت شده متعلق به آیین های عاشورایی است

۰۳م آذر ،

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ۱۰درصد میراث معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی متعلق به آیین های عاشورایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛‌ مسعود علویان صدر با بیان این مطلب افزود: تاکنون ۴۴ پرونده مراسم و آیین های سوگواری اباعبدالله الحسین در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که این امر مبین توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی به حفظ سنت های حسینی و عاشورایی است.  
وی تصریح کرد: مواریث ثبت شده شامل تعزیه، نخل برداری و نخل گردانی، علم گردانی، سینه زنی و برپایی تکیه های عزاداری می گردد که این آیین ها به سبب ویژگی های منحصر به فرد منطقه ای و بومی در اولویت قرار گرفتند.  
وی به ویژگی های سوگواری سوم امام در قزوین اشاره کرد و افزود: اگرچه در تعزیه نقش زنان را هم مردان بازی می کنند اما در مراسم سوگواری ۱۳ محرم در قزوین به صورت نمادین، تنها زنان اجرای مراسم عزاداری را برعهده دارند که همین شاخصه سبب ثبت این آیین در فهرست میراث ملی شده است.  
معاون میراث فرهنگی کشور به مراسم عزاداری مازندرانی ها در اماکنی تحت عنوان سقانفار اشاره کرد و گفت: تولد معماری سقانفارها برگرفته از آیین های عاشورایی و مراسم سوگواری در استان مازندران است که به سبب ارزش های برجسته معماری درصدد ثبت زنجیره ای این سقانفارها هستیم.  
علویان صدر به ثبت جهانی مراسم تعزیه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به شانیت خاص مراسم تعزیه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخود وظیفه دانست تا این سنت دیرینه حسینی و مراسم مختص شیعیان را درقالب پرونده ثبت جهانی به مردم دنیا معرفی کند.
  علویان صدر در پایان تاکید کرد: آیین های عاشورایی و سوگواری برای سرور و سالار شهیدان با زندگی مردم کشورمان گره خورده  و به همین خاطر حفظ این میراث معنوی برهمگان واجب است. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.