۱۰کشور برتر تولیدکننده علم در ۲۰۱۲/ ارتقای سهم ایران از تولیدعلم جهانی

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آخرین آمار تولید علم دانشمندان ایران از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی که رقمی برابر ۱۲۳۴۶ مقاله است، گفت: ایران با این میزان از تولیدات علمی در حال حاضر رتبه ۲۰ تولید علم جهان را در دست دارد که با در نظر گرفتن کشورهای پیشرفته علمی و صنعتی مقامی درخور توجه و با اهمیت است.

وی اظهار داشت: با احتساب تولید ۱۲۳۴۶ مقاله توسط دانشمندان ایران در بازه زمانی مزبور، جمهوری اسلامی ایران ۹۴۱/۱ درصد از کل تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است؛ همچنین میزان رشد تولیدات علمی کشور سبب شده که سهم تولید علم دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از کل تولید علم جهان در سال های اخیر از حدود ۱ درصد به تقریبا ۲ درصد افزایش یابد.

مهراد ادامه داد: در راس جدول تولید علم جهان، جمهوری خلق چین با تولید ۱۰۲،۸۰۵ مقاله (۱۶۵/۱۶ درصد از کل تولید علم جهان) نشسته است. سپس، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با ۷۰۵۲۵ مقاله (۰۸۹/۱۱ درصد از کل تولید علم جهان)، ۶۲۴۱۵ مقاله (۸۱۴/۹ درصد از کل تولید علم جهان)، ۵۸۴۵۹ مقاله (۱۹۲/۹ درصد از کل تولید علم جهان) و ۴۵۲۱۰ مقاله (۱۰۹/۷ درصد از کل تولید علم جهان) رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست ISC اظهار داشت: تقریبا کشورهایی که پیش از این جایگاه خود را در تولید علم جهان حفظ کرده بودند، اکنون نیز به همان نسبت در جایگاه ممتازی از تولید علم جهان قرار دارند. بدین ترتیب کشورهایی مانند فرانسه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا که درواقع در گروه کشورهای پیشرفته علمی قرار دارند در تولید علم نیز شاخص، ممتاز و برجسته هستند. این کشورها به ترتیب با تولید ۴۰۴۱۵ مقاله (۳۵۵/۶ درصد از کل تولید علم جهان)، ۳۷۴۱۱ مقاله (۸۸۲/۵ درصد از کل تولید علم جهان)، ۳۴۰۰۵ مقاله (۳۴۷/۵ درصد از کل تولید علم جهان)، ۳۱۰۷۱ مقاله (۸۸۶/۴ درصد از کل تولید علم جهان) و ۲۹۱۲۸ مقاله (۵۸/۴ درصد از کل تولید علم جهان) رتبه های ۶ تا ۱۰ تولید علم جهان را از آن خود کرده اند.

مهراد افزود: کره جنوبی، هندوستان، تایوان و ترکیه ۴ کشوری هستند که با کسب رتبه های ۱۱، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ از قاره آسیا پیشتر از جمهوری اسلامی ایران (حائز رتبه ۲۰) قرار دارند. به طوریکه سهم تولید علم جمهوری اسلامی ایران از کل تولیدات علمی جهان برابر با ۹۴۱/۱ درصد بوده و این درحالی است که سهم ترکیه از تولید علم جهان برابر با ۰۶۹/۲ درصد است؛ همچنین کشور برزیل با تولید ۱۸۶۳۷ مقاله در جایگاه ۱۴ تولید علم جهان نشسته است. فاصله جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه (۱۳۸۹۹ مقاله) که دارای رتبه ۱۷ جهان است تنها ۱۵۵۴ مقاله است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: کشورهای بلژیک، لهستان، دانمارک، اتریش، پرتغال، یونان، نوروژ، سنگاپور و فنلاند تماما در این رتبه بندی بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. رژیم اشغالگر قدس با تولید ۷۶۲۱ مقاله (۱۹۸/۱ درصد از کل تولید علم جهان) رتبه ۲۵ را بدست آورده است.

وی تصریح کرد: میزان تولیدات علمی کشورهای دانمارک، رژیم اشغالگر قدس، اتریش، پرتقال، یونان و فنلاند زیر ۱۰ هزار مقاله است و در دامنه ای بین ۶۲۰۰ تا ۸۴۰۰ مقاله قرار دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.