۱۰ درصد مادران دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند

۲۴م آذر ،
ممتاز نیوز: یک روان پزشک با اشاره به اشخاصی که قبل از زایمان دچار افسردگی شده‌اند یا سابقه خانوادگی داشته‌اند، گفت: این دسته از اشخاص بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی‌های بعد از زایمان می باشند که البته با داشتن روابط اجتماعی قوی، همنشینی با اطرافیان و حمایت از آنها می‌توان از پیشرفت و بروز این نوع از افسردگی‌ها جلوگیری کرد.

دکتر محمد اربابی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: ۱۰درصد از زنان بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند که این نوع از افسردگی‌ها تا ۲ هفته و در بعضی از اشخاص زمان بسیاری به طول می‌انجامد.

دکتر اربابی تصریح کرد: بدن اشخاص بعد از زایمان دچار تغییرات هورمونی می گردد که این دگرگونی سبب بروز افسردگی بعد از زایمان خواهد شد اما این تنها سبب ظهور افسردگی نیست بلکه شرایط اجتماعی و خانوادگی نامناسب نیز به همان اندازه در مبتلا شدن اشخاص به افسردگی های بعد از زایمان بسیار موثر است.

این روان پزشک در ادامه با اشاره به اشخاصی که بعد از زایمان نگران سلامت خود و فرزندشان می باشند، گفت: زنان بعد از زایمان علاوه بر اینکه احساس نگرانی می‌کنند از داشتن علایمی نظیر روحیه غمگین، عدم لذت بردن از زندگی، بی خوابی، بی اشتهایی، ناامیدی وافکار مربوط به مرگ رنج می برند.

دکتر اربابی در ادامه گفت: اشخاصی که سابقه افسردگی قبلی یا خانوادگی داشته‌اند بعد از زایمان بیشتر در معرض افسردگی می باشند که می توان با داشتن روابط اجتماعی قوی و حمایت از آنها از بروز مجدد این نوع از افسردگی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اشخاصی که بعد از زایمان دچار افسردگی‌های طولانی مدت می‌شوند، گفت: این دسته از اشخاص باید به روان پزشک یا مشاوره برای درمان مراجعه نمایند.

دکتر اربابی در پایان همنشینی و صحبت با اطرافیان را در عدم پیشرفت و بروز افسردگی‌های بعد از زایمان بسیار موثر دانست و افزود: اشخاص می‌توانند با داشتن ارتباط اجتماعی قوی مانع از بروز افسردگی‌های بعد از زایمان در بارداری‌های مجدد شوند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.