۱۰ استراتژی برای خوابیدن مجدد بعد از بیداری شبانه

۰۹ام بهمن ،

آیا تا به حال شده نیمه شب از خواب برخیزید و در حالی که تمامی اهل خانه خواب می باشند، شما نتوانید بخوابید؟

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ ما به شما ۱۰ استراتژی معرفی می‌کنیم که با توسل به آنها برگشتن به خواب بعد از بیداری آسان است:

۱- استرس را از خود دور کنیدوقتی فکر مشغول است، خوابیدن کار سختی است چون مغز در حال حساب و کتاب کردن است. پیشنهاد می‌کنیم هر شب قبل از خواب تمامی مسایلی را که در شما استرس ایجاد می‌کنند روی یک کاغذ بنویسید. بعد مثل آنکه می‌‌خواهید یک بادکنک را باد کنید یک دم و بازدم عمیق داشته باشید. به این ترتیب تا حد زیادی از نگرانی‌های شما تخلیه می‌شود. این استراتژی به ویژه در کودکان بسیار موثر است.

۲- خستگی را جا بگذارید وقتی یک فرد خسته است به این معنی نیست که می‌تواند بخوابد. توصیه می‌کنیم قبل از خواب یک فعالیت آرام بدنی داشته باشید، کتاب بخوانید، جدول حل کنید، بافتنی ببافید یا تلویزیون تماشا کنید. البته به شرطی که فیلم هیجانی نبینید و تلویزیون در اتاق خواب‌تان نباشد.

۳- موزیک گوش دهیددر برخی اشخاص خواب مولد حالت اضطراب است. در این گونه موارد تنها کاری که می‌تواند موثر باشد، استفاده از تمرینات ریلکسیشن برای آرام شدن است. به شما پیشنهاد می‌کنیم به موزیک مورد علاقه‌تان گوش کنید یا رادیو را روشن کنید تا به تدریج بتوانید بخوابید.

۴- به متخصص مراجعه کنیددر صورتی که معمولا ساعت ۳ صبح از خواب برمی‌خیزید، یعنی یا مشکل بیولوژیکی دارید یا پزشکی پس به پزشک خود مراجعه کرده و مطمئن شوید که افسرده نیستید یا مشکل تنفس ندارید. مشکلات تنفسی در میان زنان یائسه یا خانم‌هایی که بینی باریکی دارند بسیار رایج است. کمبود آهن نیز می‌تواند سبب حرکت غیرارادی پا شده و شما را از خواب بیدار کند. به این نکته هم توجه کنید که اگر شما ساعت ۹ شب می‌خوابید بیدار شدن شما ساعت ۴ کاملا طبیعی است.

۵- تمرین خواب کنید اگر نیمه‌های شب چند بار از خواب برمی‌خیزید، توصیه ما به شما این است که ساعت را نگاه نکنید و بهتر است با خواندن یک کتاب سعی کنید دوباره بخوابید. بعد از چند دقیقه کتاب خواندن چشمان‌تان را ببندید و با شل کردن عضلات‌تان و تنفس راحت سعی کنید بخوابید.

۶- در جایی بی‌صدا بخوابید یکی از مسایلی که می‌تواند مانع از خوابیدن شود صداست. بهترین کار این است که اتاقی کاملا ساکت انتخاب کنید و اگر خیلی حساس هستید ساعت صدادار در اتاق نگذارید و در آشپزخانه را هم ببندید تا صدای موتور یخچال آزارتان ندهد.

۷- دردهایتان را ساکت کنیدگاهی درد مانع از خوابیدن می‌شود، پس اگر دچار درد مفاصل یا درد پریود هستید، قبل از خواب مسکن بخورید تا دردتان ساکت شده و بتوانید راحت بخوابید.

۸- اگر خواب‌تان نمی‌آید، نخوابید.برخی از اشخاص فکر می‌کنند پس از هر بیداری حتما باید خوابید، در صورتی که این طور نیست. به نیازهای بدن‌تان توجه کنید و اگر ساعت ۴ برخاستید و دیگر خواب‌تان نیامد، نخوابید.

۹- داروهایتان را تغییر دهید اگر معمولا دچار مشکلات خواب هستید و داروی خواب‌آور مصرف می‌کنید، ممکن است به تدریج بدن شما به داروها عادت کند، پس اگر با وجود مصرف دارو دچار مشکلات خواب شده‌اید به پزشک مراجعه کنید تا داروی جدیدی برای شما تجویز کند.

۱۰- از آینده نترسید گاهی ترس از فردا مانع از خوابیدن می‌شود. برای دور شدن از این ترس سر ساعات معین بخوابید و سر ساعت معین برخیزید و در طول روز ورزش کنید. اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به آینده و موفقیت خود اعتماد داشته باشید.

منبع: سلامت نیوز


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.