۱۰ ترفند ساده برای پیشگیری از ضعف حافظه

کاکائو که ماده اصلی تشکیل دهنده شکلات تلخ است از منابع غنی از آنتی اکسیدانی موسوم به فلاوانول‌ها به شمار می‌آید و این آنتی اکسیدان‌ به نوبه خود خاصیت تقویت کنندگی قلب و حفاظت از مغز دارد.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و شنیدن درباره این قبیل اختلالات حافظه‌ای تحلیل برنده معمولا همه ما را به وحشت می‌اندازد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میدور، متخصصان آمریکایی در مقاله‌ای جدید به ۱۰ ترفند ساده برای پیشگیری از تحلیل رفتن حافظه و در نتیجه پیشگیری از الزایمر اشاره کرده‌اند که به قرار زیر است:

– قوزک پای خود را معاینه کنید. متخصصان می‌گویند افت جریان خون در پاها می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در مغز باشد. اما یک تست ساده می‌تواند وضعیت ذهنی و ادراکی مغز را آشکار سازد و احتمال بروز سکته مغزی یا زوال عقل را در فرد نشان دهد. فرض بر این است که وضعیت سلامت عروق خونی در سرتاسر بدن مشابه است. به بیان دیگر میزان انسداد عروق در پاها می‌تواند نمایانگر میزان تصلب شرائین و سفتی رگهای موجود در مغز باشد.

– از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید. مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند روند تحلیل رفتن و ضعف حافظه را کندتر کنند. تمام میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غذایی مطلوبی از این نظر هستند اما توت‌های سیاه، کشمش و تمشک آبی از نظر محتوای بالای آنتی اکسیدانی در راس این فهرست قرار می‌گیرند.

– از چربی‌های بد و مضر غافل نشوید. نوع چربی که می‌خورید می‌تواند روی عملکرد مغز تاثیر بگذارد و متناسب با خوب یا بد بودن چربی فعالیت مغز نیز تغییر می‌کند. از چربی‌های اشباع شده دوری کنید چون فعالیت سلولهای مغزی را مختل می‌کنند و در عوض از فرآورده‌های لبنی کم چرب یا فاقد چربی استفاده کنید و با غذاهای سرخ کرده خداحافظی کنید. – رشد مغزی خود را افزایش دهید. مغز انسان به طور طبیعی در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی شروع به کوچک تر شدن می‌کند و اندازه آن کوچک‌تر می‌شود. اما شما می‌توانید از طریق آموزش و یادگیری اندازه مغز خود را افزایش داده و آن را بزرگتر کنید. سعی کنید با مطالعه و یادگیری مطالب و مهارت‌های جدید و یا افزایش تعداد دوستانتان تحریکات مغزی بهتری داشته باشید. علاوه بر این با بالا رفتن سن میزان ویتامین B12 در خون افت می‌کند و احتمال بروز آلزایمر تشدید می‌شود. افت ویتامین B12 باعث تحلیل رفتن و کوچک شدن اندازه مغز می‌شود و در نهایت مغز دچار آتروفی (تحلیل رفتن) می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه بهترین اقدام مصرف منظم مکمل B12 از سن ۴۰ سالگی به بعد است.

– معجزه رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دست کم نگیرید. بارها و بارها ثابت شده است که نوع تغذیه مردم ایتالیا و یونان متناسب با سلامت مغز است. در واقع رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از مغز در برابر ضعف و تحلیل رفتن محافظت کند. بنابراین سبزیجات دارای برگهای سبز و پهن، ماهی، میوه‌ها،‌ عدس، مغزها و روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هم چنین سرکه همراه با غذا زیاد بخورید چون در پیشگیری از ضعف حافظه معجزه می‌کند. – وزن خود را متناسب نگه دارید. افراد چاق و دارای اضافه وزن بافت مغزی کمتری دارند و بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر هستند.

– شکلات درمانی یکی دیگر از روشهای مفید در پیشگیری از آلزایمر است.

– کاکائو که ماده اصلی تشکیل دهنده شکلات تلخ است از منابع غنی از آنتی اکسیدانی موسوم به فلاوانول‌ها به شمار می‌آید و این آنتی اکسیدان‌ به نوبه خود خاصیت تقویت کنندگی قلب و حفاظت از مغز دارد.

– قهوه وچای تاثیرات بیماری زای کلسترول در مغز را متوقف کرده و در نتیجه خطر سکته مغزی، دیابت و تمام عوامل موثر در زوال عقل را کاهش می‌دهند.

– علائم اولیه را فورا شناسایی کرده و روند بیماری را کنترل کنید. مشکلات حافظه به صورت آنی و ناگهانی ایجاد نمی‌شوند. اگر از علائم این بیماری مطلع باشید می‌توانید به محض مشاهده و درک ابتدایی ترین علائم مثل از دست دادن حس بویایی، بیماری را تحت کنترل بگیرید و پیشرفت آن را به تعویق بیندازید.

– مثل یک فرشته، آرام بخوابید. کمبود خواب برای سلولهای مغزی سمی است در حالی که خواب کافی نیروی شگفت انگیزی در مراقبت از مغز در برابر ضعف حافظه دارد.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.