۱۰ ماده غذایی فوق العاده که باعث سلامت ذهن و بدن خواهد شد

آنچه که می‌خوریم روی وضعیت کلی بدن ما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که به ویژه در سال‌های اخیر تاکید زیادی روی مصرف خوراکی‌های سالم می‌شود. خوراکی‌های مغذی علاوه بر اینکه سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کنند، دارای موادی هستند که می‌تواند به التیام بدن و بهبودی هر چه بیشتر آن کمک کند. این غذاها گاهی باکتری‌ها را از بین می‌برند و گاهی با خاصیت ضد التهابی‌شان به سلامت بدن کمک می‌کنند. جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده‌اند میزان شادی و احساس رضایت افراد به وضعیت سلامتشان بستگی زیادی دارد. بنابراین خوب است که با ۱۰ ماده غذایی عالی آشنا شوید که هم از طریق سلامت ذهن به حس شادی و خوش بینی کمک می‌کنند و هم جسم را به خوبی تغذیه و تقویت می‌کنند.

۱٫ توت‌ها

توت سفید در همه جای دنیا پیدا نمی‌شود؛ به همین دلیل هم روی آن تحقیق زیادی انجام نشده است و بیشتر تحقیقات روی توت‌های قرمز که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، انجام شده است. مصرف این توت‌ها به صورت منظم باعث می‌شود ذهن و بدنتان قوی بماند. بلوبری باعث باعث تقویت حافظه می‌شود و تاثیرات آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. یک فنجان توت فرنگی می‌تواند تمام ویتامین سی مورد نیاز در طول روز را تامین کند و دارای خواص سفت کننده پوست هم هست. بنابراین در هر فصلی که به توت‌ها دسترسی دارید، خودتان را به خواص بی نظیرشان مهمان کنید.

۲٫ شکلات تلخ

اگر بتوانید حد تعادل را نگه دارید و مصرف روزانه شکلات تلخ را بیش از ۲۸ گرم نکنید، به یک منبع غنی آنتی اکسیدان دسترسی خواهید داشت. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در شکلات تلخ باعث بالا رفتن میزان تمرکز و بهبود خلق و خوی فرد خواهد شد. آنتی اکسیدان‌ها همچنین به مبارزه علیه آلزایمر و دمانس یا زوال عقلی کمک خواهند کرد.

نکته: گفته می‌شود بعضی خوراکی‌های مثل پاستیل هم به علت داشتن ویتامین ب و سی می‌تواند برای سلامت خلق و خو و همچنین استخوان‌ها مفید واقع شود. ضمن اینکه امروزه پاستیل ویتامینی هم کم کم جایش را با شکل قدیمی پاستیل خرسی عوض می‌کند. اگر دوست دارید به سلامت استخوان‌هایتان بیشتر اهمیت دهید، می‌توانید در کنار خوراکی‌هایی مثل شکلات تلخ گاهی مقادیر کمی پاستیل را هم به دلیل داشتن ژلاتین بالا در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. از برندهای خارجی هاریبو و ببتو و از برندهای ایرانی شیبا در زمینه تولید پاستیل باکیفیت فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید بسته به نیازتان سراغ خرید انواع پاستیل های خوشمزه بروید. به خاطر داشته باشید که پاستیل قند بالایی دارد و ممکن است به دندان‌ها بچسبد. بنابراین کم مصرف کنید و بلافاصله مسواک بزنید.

۳٫ آووکادو

آووکادو میوه‌ای چرب است؛ اما چربی آن اشباع نشده است. به همین دلیل هم می‌تواند روی گردش خون و سلامت مغز تاثیر زیادی بگذارد. آووکادو می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و از این طریق مانع از پایین آمدن قدرت شناختی فرد شود. این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها هم هست و می‌تواند به بهبود وضعیت کلی بدن کمک کند. آووکادو را می‌توانید به تنهایی یا به عنوان بخشی از مواد تشکیل دهنده سالادتان مورد استفاده قرار دهید. این میوه قابلیت زیادی در سیر نگه داشتن شما خواهد داشت و مانع از پر خوری زیاد می‌شود.

۴٫ لوبیا

کسانی که به لوبیا لقب سحرآمیز داده بودند؛ احتمالا چیزی از خواص آن نمی‌دانستند؛ اما بهترین لقب را برایش انتخاب کرده بودند. لوبیا منبع بسیار غنی آهن گیاهی است. این دانه می‌تواند کلسترول شما را تنظیم کند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد و قدرت جسمانی شما برای انجام فعالیت‌های بدنی طولانی مدت را بالا ببرد. تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که به صورت منظم از لوبیا استفاده می‌کنند وزن کمتر و دور کمر لاغرتری نسبت به افراد دیگر دارند.

۵٫ بروکلی

این سبزی سرشار از ویتامین‌هایی مثل سی، آ و کا است. مصرف بروکلی نقش مهمی در سلامت استخوان‌های فرد ایفا می‌کند. ضمن اینکه بروکلی می‌تواند باعث سرکوب رشد تومورها و پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان شود. این سبزی را می‌توانید به تنهایی و به همراه مقداری آبلیموی تازه مصرف کنید، به صورت خرد شده داخل سالادتان بریزید یا به صورت بخار پز در کنار سایر محتویات بشقابتان قرار دهید.

۶٫٫ تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان است و می‌تواند به سلامت چشم‌ها کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی را پایین بیاورد. بعضی معتقدند استفاده از تخم مرغ می‌تواند از پوست در برابر اشعه یو وی UV مراقبت کند. تخم مرغ حاوی کولین است که به بهبود عملکرد مغز و بالا رفتن کارکرد حافظه کمک می‌کند. در اینجا می‌توانید با موادغذایی بیشتر که دارای کولین هستند آشنا شوید.

۷٫ ماهی

سالمون و ساردین سرشار از امگا ۳ هستند و به صورت معجزه آسایی برای عملکرد مغز افراد مفید واقع می‌شوند. این ماهی‌ها حاوی موادی هستند که توانایی مبارزه با بیماری‌های آزار دهنده التهابی را دارند. قرار دادن ماهی در رژیم غذایی هفتگی را به خاطر سلامت جسم و ذهنتان فراموش نکنید.

۸٫ پرتقال

تقریبا همه می‌دانند که پرتقال بمب ویتامین سی است؛ اما عده کمی هستند که بدانند ویتامین سی برای تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌هایی که با عفونت‌ها می‌جنگند، نقشی حیاتی دارد. نوشیدن آب پرتقال و میوه‌های طبیعی را جایگزین نوشیدن نوشابه کنید که در یک بطری آن مقادیر زیادی قند وجود دارد؛ اما به دلیل گاز دار بودن شیرینی آن کمتر احساس می‌شود. البته برندهایی مثل پپسی، فنتا، سون آپ و کوکاکولا نوشابه‌های زیرو یا بدون قند هم تولید می‌کنند که می‌توانید این نوشابه ها را به شکل قوطی یا خانواده تهیه کنید؛ اما نوشیدن نوشیدنی‌های طبیعی همچنان با اختلاف برای شما بهتر است.

۹٫ کینوآ

یکی از دانه‌های بسیار مفیدی که خواص آن طی سال‌های اخیر بیشتر از قبل مورد بررسی قرار گرفته است، کینوآ است. کینوآ یکی از بهترین دانه‌ها برای تامین پروتئین، آهن و فیبر مورد نیاز بدن است. مصرف این دانه می‌تواند منجر به کنترل وزن، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و پیشگیری از دیابت شود. کینوآ را هم می‌توانید به سالادتان اضافه کنید و از خواصش بهره مند شوید.

۱۰٫ اسفناج و کلم پیچ

برای تولید سلول‌های تازه، اسفناج یکی از بهترین سبزیجاتی است که می‌تواند مفید واقع شود. اسفناج منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. تحقیقات نشان داده‌اند این سبزی مفید می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و سایر سرطان‌ها را کاهش دهد. 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.