۱۰ هزار تن محموله کاغذ با قیمت مناسب در راه است/حباب ۲۰ هزار تومانی کاغذ باید شکسته شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

داریوش رضوانی، مسئول کارگروه ساماندهی کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: قیمت کاغذ بعد از بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب یک افزایش بی رویه داشت و طبق مصوبه شورای اقتصاد مسئول ساماندهی وضعیت کاغذ در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
وی افزود: این وزارتخانه باید در جهت تامین، توزیع و قیمت گذاری کاغذ و همچنین در خصوص احتکار آن تمهیدات لازم را اتخاذ کند اما به دلیل نگرانی های موجود در این زمینه، حوزه چاپ و نشرکشور و همچنین تشکل ها و اتحادیه ها از وزارت ارشاد خواستند که این موضوع نیز از این وزارتخانه پیگیری شود.
مسئول کارگروه ساماندهی کاغذ عنوان کرد: وزیر ارشاد در پی درخواست این مجموعه ها به منظور بررسی مشکل و کمک به دستگاه های مسئول دستور به تشکیل کارگروهی را دادند و این کارگروه در طی جلساتی با وزارت کار و رفاه تعاون، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کارخانه های کاغذسازی، وزارت بازرگانی و همچنین تشکل ها و اتحادیه ها به بررسی وضعیت کاغذ در کشور پرداخت.
رضوانی تصریح کرد: جلسات ما با برخی از واردکنندگان در کنار جلسات قبلی منجر به کاهش قیمت کاغذ نسبت به یک ماه گذشته شده البته قیمت کاغذ در سطح جهانی نیز کاهش پیدا کرده و قیمت موجود در بازار برای کاغذ کاذب است در واقع کاغذ در صورت وارد شدن با ارز آزاد هم نباید به این قیمت باشد.
وی بیان داشت: اتاق مبادلات نیز ارز وارداتی را در اختیار واردکنندگان قرار می دهد، به همین سبب موجودی کاغذ در کشور از وضعیت خوبی بهره مند است و ما نیز برای پاسخگویی به نیاز ناشران و فعالان حوزه چاپ فعالیت هایی را انجام داده ایم.
مسئول کارگروه ساماندهی کاغذ، اظهار داشت: ده هزار تن محموله کاغذ با قیمت بسیار مناسب برای ناشران و تشکل ها در راه است البته قیمت کاغذ با همان ارز مبادله ای موجود در بازار هم اکنون ۲۰ هزار تومان حباب دارد که باید با برخورد شدید با این جریان قیمت ها به مرز واقعی خود برسد.
رضوانی عنوان کرد: وارد کنندگان کاغذ، توزیع بین فروشندگان را طبق روال گذشته انجام می دهند و انبارهای کاغذ در حال حاضر نیز از موجودی خوبی برخوردار هستند و در واقع کارگروه ساماندهی کاغذ در کنار معاونت مطبوعاتی برای رفع مشکل مطبوعات اقدام کرده است و به طور حتم این کاغذ به فروشندگان کاغذ تعلق نمی گیرد.
وی ادامه داد: ورود کاغذ از سوی فعالان چاپ و نشر به کشور برای کاغذ فروشان نیست و در واقع این کاغذ وارداتی در اختیار خود ناشران و تشکل ها قرار می گیرد و در واقع ما به تشکل ها برای ثبت سفارش ارز مبادله ای و وارد کردن کاغذ کمک می کنیم.
مسئول کارگروه ساماندهی کاغذ تصریح کرد: اگر تقاضا از حوزه نشر برای کاغذ برداشته شود به طور حتم با از بین رفتن فشار بر روی بازار، قیمت کاغذ هم متعادل خواهد شد در واقع فعالیت های ما در راستای دولتی کردن اقتصادمان در عرصه کاغذ نیست و حوزه نظارت و قیمت گذاری کاغذ در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت است.
رضوانی بیان داشت: ما طی جلسات خود با واردکنندگان کاغذ قیمت را با همان ارز مبادله ای از ۸۴ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان خواهیم رساند و اگر دولت هم بحث ارز کاغذ را همان ۱۲ به ۲۶ قرار بدهد قیمت کاغذ کاهش چشمگیری خواهد داشت.
وی افزود: کارخانه های کاغذ پارس، کارون، بیستون، غرب، مراغه و مازندران که هم اکنون غیر فعال یا نیمه فعال هستند باید با تلاش در حوزه صنعت و مرتفع ساختن مشکلات آنها در زمینه تسهیلات، سرمایه در گردش، نوسازی و تامین تجهیزات، دوباره این کارخانه ها را به شرایط ایده آل برگردانیم.
مسئول کارگروه ساماندهی کاغذ، اظهار داشت: کاغذ باید به عنوان یک کالای استراتژیک که بخش عمده مواد اولیه اش در کشور وجود دارد به مرز صادرات هم برسد و با فعال شدن کارخانه های کاغذ و فراهم آمدن دانش فنی و تکنولوژی آن به عنوان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان صادر کننده کاغذ باشیم./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.