۱۰ هزار موتورسیکلت برقی در راه ایران

۲۹م دیماه ،

۱۰ هزار موتورسیکلت برقی در راه ایران

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان از سال قبل برنامه‌ای را طراحی کرده و براساس آن وسائل نقلیه برقی مانند دوچرخه، موتور سیکلت و اتوبوس برقی مورد حمایت قرار می‌دهیم.

به نقل از ایسنا، علی محمد شاعری در حاشیه جشنواره دوچرخه سواری و موتور سیکلت برقی اظهار داشت: تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه برقی فروخته شده است و از سال آینده نیز ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد کشور خواهد شد.

شاعری گفت: پیشنهاد می‌شود که مردم از دوچرخه و موتور سیکلت برقی به جای وسایل نقلیه دودزا استفاده کنند زیرا این کار به لحاظ زیست محیطی به نفع خود مردم است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که قمیت هر دستگاه دوچرخه و موتور سیکلت برقی چقدر است گفت: قیمت تمام شده موتور سیکلت برقی دو میلیون تومان و دوچرخه برقی نیز یک میلیون تومان است که با توجه به کاهش مصرف سوخت و میزان هزینه‌ای که برای این امر می‌شود به نفع کشور است.

شاعری ادامه داد: طرح استفاده از وسائل نقلیه الکتریکی در سال قبل توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است که ما در این طرح چند پیشنهاد داده‌ایم. پیشنهاد اول ما این است که تعرفه‌های قطعات موتور و دوچرخه برقی به صفر برسد. همچنین دولت تسهیلات کم بهره‌ای برای مصرف کنندگان قرار دهد.

وی با بیان اینکه مردم کشور این آمادگی را دارند که از این وسائل نقلیه برقی استفاده کنند، تصریح کرد: استفاده از حمل و نقل الکتریکی تنها راه برون رفت از آلودگی هوا در کلان شهرها است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد استفاده از اتوبوس برقی به شهرداری تهران داده شده است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به شهرداری تهران پیشنهاد کرده است که در دو محور ولی عصر و آزادی از اتوبوس برقی به صورت پایلوت استفاده کند که این طرح مورد استقبال شهرداری تهران قرار گرفته است اما متاسفانه شهرداری تاکنون کاری را آغاز نکرده است.

وی گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد سیستم حمل و نقل عمومی تهران شود و این کار تنها بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به غیر استاندارد بودن موتورخانه‌های منازل که نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای تنظیم موتور خانه‌ها استاندارد آلایندگی را تهیه کرده و به دست سازمان استاندارد رسیده است و سازمان استاندارد نیز موظف است تا دو هفته آینده استاندارد موتور خانه‌ها را تهیه و به شورای عالی محیط زیست ارجاع دهد.

جمعه ۲۹ دى   ۱۰:۱۰

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.