وابستگی ۱۰ درصد از اقتصاد ملی ايران به “بندر شهيد رجايی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بندر شهید رجایی در یک قدمی تبدیل شدن به بندر کانونی (هاب) منطقه قرار دارد و طبق قانون برنامه باید این اهداف محقق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بندر شهید رجایی در یک قدمی تبدیل شدن به بندر کانونی (هاب) منطقه قرار دارد و طبق قانون برنامه باید این اهداف محقق شود.

بندر شهید رجایی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بندر کشور است که به عنوان اصلی‌ترین بندر کانتینری ایران در حال حاضر رتبه ۴۴ را در بین بنادر کانتینری جهان و رتبه چهارم را بین بنادر منطقه دارا است.

با اجرایی شدن طرح‌های توسعه این بندر، شاهد ارتقای ظرفیت علمیاتی آن به بیش از ۶ میلیون TEU کانتینر و قرار گرفتن در فهرست ۲۰ بندر کانتینر جهان خواهیم بود.

رسیدن به این سطح از عملیات بندری و حفظ موفقیت بندر شهید رجایی به عنوان بندری که دولت و بخش خصوصی هزاران میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در شرایط فعلی مستلزم رعایت نکاتی است که نباید از نظر دور بماند.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از  موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل  فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

براساس این گزارش این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی،  واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،  بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

گفتنی است مجتمع بندری شهید رجایی ، با ۲۴۰۰ هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش ۷۰ میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از ۳۶ پست اسکله،  با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۸/۵ میلیون TEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه  واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه های با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

در نتیجه ای این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد ، در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است.

براساس این گزارش، نقطه آغاز این بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکله های جدید با آبخور حدود ۱۷ متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده است.

این گزارش الحاق ۲۴۰۰ هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به ۴۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده  و با اجرای آن در آینده ای نزدیک،  منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین نقش را در شکوفایی اقتصاد ملی و توزیع کالا در منطقه  ایفا خواهد نمود.

 مزایا و ویژگی های منحصر بفرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی:

۱)برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی .
۲)وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی به صورت BOT ، BOOT ، اجاره کوتاه مدت ، میان مدت  و بلند مدت.
۳) وجود شبکه های آب ، برق ، تلفن ، IT و سیستم دفع آب های سطحی .
۴) امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بین المللی دریایی ، راه آهن و جاده ای .
۵) قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی نظیر شمال و جنوب ، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه ، حوزه خلیج فارس و دریای عمان ، افغانستان ، پاکستان و عراق .
۶) دسترسی به آب های آزاد و حداکثر استفاده از مزیت های حمل و نقل دریایی .
۷)مجاورت با مراکز و قطب های اصلی تولیدی ، صنعتی و پتروشیمی کشور .
۸)وجود شبکه های بانکی ، اعتباری ، بیمه ای ، گمرک و سایر مؤسسات خدماتی مرتبط .
۹)امکان استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی .
۱۰) وجود ترمینال های اختصاصی ، ترانزیت سوخت و بانکرینگ ، کانتینری ، عمومی و فرآورده های نفتی و مواد معدنی .
پرو‍ژه توسعه ترمینال کانتینری

براساس این گزارش، پروژه توسعه ترمینال شهید رجایی مشتمل بر ساخت یک ترمینال دیگر در محدوده بندر شهید رجایی می باشد.

ترمینال جدید قرار است ظرفیت کانتینری بندر را به ۶ میلیون TEU  در سال افزایش دهد.این پروژه بخشی از یک استراتژی کلی توسعه بندر از طرف سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد.با تحقق این پروژه بندر شهید رجایی در آینده تبدیل به یک بندر مادر منطقه ای خواهد شد که قادر به پذیرش شناورهای خطوط عمده کشتیرانی تا اندازه نسل سوئزماکس (۱۲۰۰۰ TEU  ) را خواهد داشت.

این پروژه به دو مرحله/فاز تقسیم شده است. که بخش نخست فاز اول در سال ۱۳۸۷ با حضور ریاست محترم جمهور رسما افتتاح گردید.

این بخش شامل:

یک دیوار اسکله ۸۵۰ متری شامل مشتمل بر ۳ پست اسکله  پهلوگیری شناورهای سوئزماکس با عمق ۱۷ متر
یک محوطه انبار کانتینری به مساحت ۶۰ هکتار
کلیه تاسیسات مورد نیاز در فاز دو ، دو دیوار اسکله دیگر به طول ۹۸۰ متر که هریک دارای چهار اسکله پهلوگیری شناورهای پست پاناماکس و عمق ۵/۱۵  متر هستند، به اسکله قبلی اضافه خواهند شد.محوطه انبار کانتینری به حدود ۹۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.