۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی دور ریخته شد


۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی دور ریخته شد

۱۳:۰۳ (سه شنبه ۱۰ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در سال «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی » انتظار می‌رود از محصولات کشاورزی به عنوان تولید و سرمایه ملی حمایت شود اما خبر از دورریختن ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی به گوش می‌رسد؛ محصولی که برای تولید هر کیلوی آن حدود ۶۰۰ تومان هزینه آب، سم، کود، بذر و کارگر صرف می‌شود.

حسن محمدی ـ رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران ـ اظهار کرد: کشاورزان ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی را به عنوان بذر بالاجبار کشت کردند اما به دلیل نداشتن بازار و مازاد بر مصرف کشور این میزان تولید جذب نشد و کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها دور ریختند که فاجعه زیست محیطی در بر دارد.

وی با بیان اینکه مستندات دوریخته شدن این میزان محصول موجود است، گفت: ۱۵ هزار تن از این محصول در استان همدان، ۲۰ هزار تن در استان کردستان و هفت هزار تن در استان فارس، شش هزار تن در استان اصفهان و بخشی دیگر در استان گرگان تولید شده بود.

محمدی تصریح کرد: اکنون شش هزار تن سیب‌زمین در استان اصفهان در سردخانه مانده و کشاورز قادر به پرداخت حق سردخانه‌دار نیست؛ به‌طوری که سردخانه‌دار فقط از کشاورز کرایه حمل این محصول برای دورریختن را خواسته است!

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران تصریح کرد:‌ این مشکلات به دلیل نداشتن الگوی کشت، تناوب زراعی و بذر سالم است.

محمدی تاکید کرد: مسوولان نه برای کشاورز، بلکه برای حفظ منابع پایه آب و خاک، انرژی و محیط زیست از خواب غفلت بیدار شوند چراکه در حال حاضر هیچ ابزاری برای ساماندهی این محصول وجود ندارد و کشاورز رها شده است؛ هر کس به هر اندازه که بخواهد، می‌کارد و منابع را نابود می‌کند، اما عده‌ای انگشت‌شمار از این محصول به ثروت می‌رسند.

این درحالی است که برای تولید هر کیلو سیب‌زمینی بیش از ۸۶۰ لیتر آب نیاز است لذا تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی حدود ۳۰۰ تومان هزینه آبیاری دارد. غیر از هزینه آبیاری هزینه مصرف نهاده‌های کود و سم و بذر و دستمزد کارگری به این مبلغ اضافه می‌شود که به گفته تولیدکنندگان قیمت تمام شده این امور در تولید هر کیلو سیب‌زمینی ۳۰۰ تومان است لذا برای تولید هر کیلو سیب‌زمینی حدود ۶۰۰ تومان هزینه می‌شود.

۱۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصول سیب‌زمینی در کشور وجود دارد که از هر هکتار آن به طور متوسط ۲۵ تن محصول برداشت می‌شود و سالانه ۴٫۵ تا پنج میلیون تن سیب‌زمینی در ایران تولید می‌شود که تقریبا مازاد مصرف کشور بوده و به دلیل نداشتن الگوی کشت این محصول هرساله با مشکل بازار مصرف مواجه است، چرا که در سالی با افزایش قیمت مواجه شده و در ویترین مغازه‌های میوه‌فروشی جای می‌گیرد و سال بعد به دلیل افزایش سطح زیر کشت آن از سوی کشاورزان با افزایش و مازاد تولید مواجه می‌شود؛ به‌طوری که در زمین می‌ماند و حتی برداشت آن توجیه اقتصادی ندارد.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.