۱۱ هزار زندانی منتظر کمک هستند

جام جم آنلاین: رییس ستاد دیه کشور گفت: سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۸۳ بدهکار به مبلغ ۵۰۹ میلیارد تومان با کمک هموطنان، نهادها و دستگاه های دولتی از زندان آزاد شدند و امسال نیز ۱۱ هزار زندانی جرایم غیرعمد منتظر کمک هموطنان هستند.

اسدالله جولایی در سخنانی در پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر تهران افزود: برخی از افراد جامعه نیز به هنجارشکنی می پردازند و در زندان محبوس می شوند تا جامعه از آسیب هایی که آن ها ایجاد می کنند در امان باشند.

وی اظهار داشت: تعدادی از این زندانیان به دلیل جرایم غیرعمد و عدم توان مالی به زندان ها می افتند و طبیعی است که آسیب رسان باید به زندان تحویل شود و به آسیب دیده کمک شود.

این مقام مسوول افزود: از سال ۴۷ که قانون بیمه اجباری شخص ثالث در کشور تصویب شده بود هم قانون ناقص بود و هم ناقص اجرا می شد.

جولایی با بیان اینکه ملاحظه شد که تعدادی از افرادی که در زندان گرفتار هستند بدهکار دیه هستند،باید به آنها در این زمان کمک کرد، گفت: از سال ۴۷ تا ۲۰ شهریور سال ۸۷ به مدت ۴۰ سال براین مردم از ناحیه شرکت های بیمه و بیمه مرکزی بی عنایتی صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: خانواده مصدوم برای معالجه هیچ امکانی در اختیار نداشتند و راننده در زندان و شاید مصدوم مرحوم می شد و خانواده و فرزندان مرحوم نیز دچار آسیب های اجتماعی غیرقابل جبران می شدند.

رییس ستاد دیه کشور تصریح کرد: شهید اسدالله لاجوردی رییس وقت زندان ها که خود یکی از تحمل کنندگان شدیدترین شکنجه ها و زندان ها بود به این مساله توجه کرد و در ماه مبارک رمضان سال ۶۹ گفت که تعدادی از زندانیان نباید در زندان بمانند.

جولایی افزود: اولین جشن گلریزان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و مردم خیر جمع شدند و اولین کمک خود را برای آزادی زندانیان پرداختند.

از سال ۶۹ تاکنون ۶۰ هزار زندانی جرایم غیرعمد آزاد شده اند

وی با یادآوری اینکه مبلغ دیه برای ماه های عادی ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای ماه های حرام ۱۲۶ میلیون تومان است، اظهارداشت: اگر تصادف به آسیب های جدی منجر شود شاید مبلغ دیه به پنج تا شش برابر افزایش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه ستاد دیه از سال ۶۹ با ابتکار شهید لاجوردی تاسیس شد، افزود: از سال ۶۹ تا امروز بیش از ۶۰ هزار نفر از همونوعان از زندان آزاد شده اند و حقوق اولیای دم و طلبکاران و شکات از کمک های مردمی پرداخت شده است.

جولایی یادآوری کرد: اگر مسلمانان و نمازگزاران به آیه ۴۵ سوره عنکبوت توجه داشته باشند نباید به دنبال گناه، معصیت، فحشا و منکر برود.

وی با تاکید بر اینکه مهریه های نجومی سلامت خانواده را تامین نمی کند، اظهار داشت: در زندان ها به مطالبی پی می بریم که اگر خون گریه کنیم باز هم کم است، چرا که افرادی به دلیل عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، عدم تعهد مهریه ، عدم پرداخت نفقه و صدور چک های بلامحل به زندان می روند، همسران آنها طلاق می گیرند و فرزندان آنها نیز تحصیل را ترک کرده و دچار سرقت و مواد مخدر می شوند.

 ۸۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی فوت کرده اند

رییس ستاد دیه کشور با بیان اینکه از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز که حدود ۵۰ سال می شود، حدود ۳۲۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شده است، خاطرنشان کرد: اما در نظام جمهوری اسلامی در مدت سی و چند ساله ۸۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی فوت کرده اند.

جولایی اضافه کرد: هشت تا ۹ میلیون نفر نیز به بیمارستان ها رفتند و بیش از ۴۶۰ هزار نفر راننده به زندان ها منتقل شده اند.

وی تصریح کرد: ستاد دیه در مجلس هفتم تلاش کرد که در نتیجه آن در ۶۰ جلسه کمسیون اقتصادی، قانون بیمه اجباری شخص ثالث اصلاح شد که تا قبل از ۲۰ شهریور ۸۷ که قانون اصلاح نشده بود هر روز حدود ۵۷ تا ۵۹ نفر راننده وارد زندان ها می شدند اما با اصلاح و اجرای این قانون حداکثر یک یا دو نفر راننده به زندان می روند.

این مقام مسوول با بیان اینکه با این اقدامات هنوز هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر کشته در تصادفات رانندگی داریم، بیان داشت: سالانه ۳۰۰ هزار مرحوم و مصدوم بر اثر تصادفات رانندگی در کشور داریم.

جولایی با یادآوری اینکه در سال ۸۹ و ۹۰ بیش از ۲۰ هزار نفر زوج برای دریافت مهریه وارد زندان ها شدند، ابراز امیدواری کرد که در مجلس نهم زندان برای مهریه حذف شود.

رییس ستاد دیه کشور از شورای فرهنگ عمومی کشور درخواست کرد که ستاد دیه را با کمک های خود مورد حمایت قرار دهند. (ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.