۱۱ میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات گردشگری در شمال کشور اختصاص می یابد

به گزارش ایرنا، ‘سید حسن موسوی’ روز پنج شنبه در نشست هم اندیشی مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در برج میلاد تهران به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: بر اساس این سند باید تا پایان سال ۱۴۰۴ معادل ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به ایران وارد شود که با توجه به شیب در نظر گرفته شده در این سند، تحقق این رقم امکان پذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد که برای رسیدن به این عدد، امسال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جذب هفت میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر را هدفگذاری کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایران را دومین کشور دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی برشمرد و با بیان این که با وجود این میزان جاذبه گردشگری، کشور ما سهم پایینی از گردشگری دنیا دارد، گفت: اطمینان دارم که در آینده نه چندان دور همه ارکان نظام حساسیت بالای ضرورت جذب گردشگر خارجی و رونق گردشگری داخلی را احساس خواهند کرد.

وی، دفاتر خدمات مسافرتی را پیشگامان عرصه ورود گردشگر به کشور دانست و به آنان وعده داد که مشکلات و موانع صدور مجوز بند ب (تورهای گردشگری) در آینده نزدیک حل شود تا ورود گردشگر به کشور نیز تسهیل گردد.

موسوی خطاب به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی گفت: اگر شما نخواهید، ورود ۵/۷ میلیون گردشگر به کشور محقق نمی شود.

راه اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری، وعده دیگر معاون رییس جمهور در این نشست هم اندیشی بود که گفت: مذاکرات و توافق های اولیه با رییس سازمان صدا و سیما در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین گفت که هفته آینده نخستین جلسه کار گروه حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در دولت تشکیل می شود.

** ۵۰۰ آژانس مسافرتی تعطیل و رها شده اند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به ارایه آماری از وضعیت دفاتر خدمات مسافرتی در کشور پرداخت و گفت: حدود ۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در حالت تعلیق، تعطیلی هستند و به حال خود رها شده اند.

‘منوچهر جهانیان’ افزود: بررسی ها نشان می دهد که سه هزار و ۷۳۳ مجوز دفتر خدمات مسافرتی در کشور ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و ۲۷۳ دفتر فعال هستند.

وی از برنامه این معاونت برای ساماندهی دفاتر خدمات مسافرتی و تسهیل فرآیند صدور مجوز بند ب (تورهای گردشگری) و رونمایی از سامانه‌ اینترنتی از هفته آینده و نیز فعال شدن دفاتر پیشخوان دولت در زمینه صدور مجوزهای گردشگری خبر داد.

معاون گردشگری کشور با یادآوری آمار مربوط به سفرهای نوروزی امسال هموطنان و استفاده آنان از آژانس های خدمات مسافرتی اظهار داشت: در ایام نوروز ۵۱ میلیون و ۲۷۰ هزار سفر انجام شد که تنها ۶/۶ درصد از این سفرها با استفاده از تور انجام شد.

وی یادآور شد: سال گذشته سه میلیون و ۲۹۴ هزار گردشگر وارد کشور شدند که ۱۱ درصد از این گردشگران با تور به ایران سفر کرده بودند.

جهانیان درباره رشد تاسیسات گردشگری در کشور در هفت سال گذشته افزود: در سال ۱۳۸۴ تعداد ۶۴۶ هتل در کشور وجود داشت که این رقم در خرداد ماه امسال به ۹۷۸ هتل رسیده است.

همچنین تعداد هتل آپارتمان‌ها نیز در این مورد از ۲۴ واحد به ۵۲۲ واحد رسیده اند و مهمان پذیرها نیز از رقم یک هزار و ۵۰۰ واحد به یک هزار و ۶۱۷ مورد افزایش یافتند.

به گفته جهانیان، تعداد مجتمع‌های بین راهی نیز در سال ۸۴ برابر دو هزار و ۷۴ واحد بود که اکنون به دو هزار و ۲۹۵ واحد رسیده است، ضمن آن که جمعیت راهنمایان تور نیز افزایش دو برابری را تجربه کرده است و از رقم دو هزار و ۶۷۵ نفر به پنج هزار و ۶۲۸ نفر رسیده است.

معاون گردشگری کشور تاکید کرد: نظارت بر صنعت گردشگری باید توسط بخشی خصوصی در تشکل‌های صنفی انجام شود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این‌ باره نهایت همکاری را خواهد داشت.

** واگویه های مدیران دفاتر خدمات مسافرتی

پس از سخنرانی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی حاضر در این مراسم از وی خواست تا موضوع فعالیت غیرمجاز برخی افراد در حوزه راه اندازی تورهای گردشگری و نیز انحصاری که درباره اعزام زایران به عتبات عالیات برای شرکت شمسا ( مجری برگزاری تورهای زیارتی سازمان حج و زیارت) وجود دارد، مورد پیگیری قرار دهد که اظهارات وی با تشویق حاضران همراه شد.

معاون رییس جمهور نیز در پاسخ به این اظهارات با تاکید بر اهمیت ویژه مباحث عراق، به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی وعده داد که موضوع را با رییس سازمان حج و زیارت در میان بگذارد و در تعامل دو سویه مشکل را حل کند و در غیر این صورت موضوع را در کار گروه حمایت از صنعت گردشگری دولت مطرح و پیگیری کند.

فراهنگ ۲۰۲۵/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۲۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.