۱۱۰۰ مینی‌بوس فرسوده آلودگی هوای تهران را تشدید می‌کنند

۲۱اردیبهشت،

۱۱۰۰ مینی‌بوس فرسوده آلودگی هوای تهران را تشدید می‌کنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۱۱۰۰مینی‌بوس آلاینده در شرایطی به فعالیت خود در تهران ادامه می‌دهند و این کلان شهر را آلوده‌تر می‌کنند که نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت همچنان در توقفگاه دولت متوقف مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ممتاز» به نقل از مهر، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که  در حال حاضر که آلودگی هوا به یک معضل اساسی در پایتخت تبدیل شده است گفت : مسئولان دولتی هنوز اقدامی جدی برای مقابله با این معضل به عمل نیاورده‌اند ومینی‌بوس‌های فرسوده به عنوان یکی از عوامل مهم آلاینده هوای تهران همچنان در خیابان‌های شهر جولان می‌دهند.

وی با اشاره به این که دولت با عدم پرداخت تعهدات خود سبب توقف روند خروج خودروهای فرسوده شده، اظهار کرد: تردد مینی‌بوس‌های فرسوده تقریباً در تمام دنیا منسوخ شده اما این مینی‌بوس‌ها همچنان در تهران در حال تردد می باشند.

معاون شهردار تهران با بیان این که تردد مینی‌بوس‌های فرسوده بیش از سه برابر مینی‌بوس‌های نو هوا را آلوده می‌کند، تصریح کرد: خروج این مینی‌بوس‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر، سال‌هاست در پیچ و خم اجرا دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با تاکید بر این که بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده میزان آلودگی تولید شده در انواع مختلف مینی‌بوس‌های تهران با عمر بالای پنج سال به ازای هر کیلومتر پیمایش از ۱۹ تا ۲۷ هزار میلی گرم اندازه‌‌گیری شده، اضافه کرد: این در حالی است که از ۱۲۰۰ مینی‌بوس تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی، تنها ۱۲۱ دستگاه مینی‌بوس فرسوده نوسازی شده‌اند.

 تشکری هاشمی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در خصوص کاهش آلودگی هوا گفت: در این مصوبه سن فرسودگی مینی‌بوس‌های کشور ۸ سال تعیین شده در صورتی که تمام مینی‌بوس‌های تهران عمری بالای ۲۰ سال دارند.

وی با بیان این که افزایش قیمت خودرو مشکلات جدی را در روند نوسازی مینی‌‌بوس‌های فرسوده به وجود آورده، افزود: سال قبل قیمت مینی‌بوس به یک باره به حدود سه برابر افزایش یافت که رانندگان مینی‌بوس‌های فرسوده قادر به تامین این هزینه نیستند و در نتیجه اجرای طرح مذکور هم‌اکنون متوقف مانده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر افزایش ناگهانی قیمت مینی‌بوس به صورت تصاعدی، اظهار کرد: در حال حاضر از سوی دولت یارانه‌ای بابت خروج مینی‌بوس‌های فرسوده پرداخت نمی‌شود و روند نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی متوقف شده است.

وی با اشاره به این که در قبل دولت به منظور نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده یارانه‌ای به میزان ۶۵ درصد به سایر شهرهای کشور پرداخت می‌کرد، تصریح کرد: البته این یارانه نیز به تهران پرداخت نمی‌شد تا روند کند نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده تهران کندتر شود.

تشکری هاشمی با بیان این که به منظور تسریع در روند اجرای این طرح مقرر شد ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ۱۰ میلیون تومان نیز از سوی شهرداری تهران پرداخت شود، اضافه کرد: اما رانندگانی که با پرداخت ۱۰ میلیون تومان مینی‌بوس‌ خود را نوسازی می‌کردند، مجبورند ۳۰ میلیون تومان بپردازند.

معاون شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده به سبب بالا بودن نرخ مینی‌بوس نو رغبتی به تحویل و تعویض خودروهایشان از خود نشان نمی‌دهند و دولت نیز به این منظور هیچ کمکی نمی‌کند، روند نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی متوقف شده و ۱۱۰۰ مینی‌بوس فرسوده همچنان تهران را آلوده می‌کنند.

شنبه ۲۱ اردیبهشت   ۱۴:۱۸

منبع: عصر خودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.