۱۲میلیون تن انواع محصولات دامی سالانه در ایران تولید می شود

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی از امکان بخشودگی و استمهال وام های بخش کشاورزی تا سقف ۱۰ میلیون تومان براساس نظر رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش ایانا ، مهندس سعادت‌الله عباسی در نشست با مسولان بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به دستور دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان درجلسه مشترک استانداران و مدیران بخش کشاورزی جهت تحقق این امر افزود: در صورتی که این امر محقق شود وام های با سررسید معوقه تا ۵ میلیون تومان الی ۱۰ میلیون تومان بخشیده و استمهال می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی بابیان اینکه بانک های خصوصی نیز موظف به استمهال وام های معوقه کشاورزان هستند افزود: ۸۰ درصد بدهکاران بخش کشاورزی به بانک کشاورزی بدهکارند و بانک کشاورزی نیز استمهال را پذیرفته است.

وی بابیان اینکه بعد ازاجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دربخش دام و طیور یکی از فعالیت هایی که وزارت دنبال کرد و اعتبارات خوبی نیز به همین منظور اختصاص یافت، اصلاح واحدهای تولیدی با هدف کاهش هزینه‌های تولید و کاهش مصرف سوخت است افزود: ما در وزارت جهادکشاورزی ، بهینه سازی مصرف سوخت واحدهای دامی را به تشکل های کشاورزی سپردیم.

عباسی با بیان اینکه از برنامه‌هایی که در راستای تولید اقتصادی در بخش کشاورزی به مجلس هم ارائه شده، به خصوص در دام و طیور به منظور بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید در راستای سیاست های امنیت غذایی و خودکفایی مواد غذایی، انجام اصلاحاتی در واحدهای مرغداری و گاوداری است افزود: تاکنون فعالیتهای زیادی هم در این زمینه صورت گرفته و موفقیت‌ها و صرفه جویی زیادی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲٫۵ میلیون تن ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور وجود دارد که در صورت حمایت از این صنعت سالانه می‌توانیم یک ونیم میلیارد قطعه جوجه‌ریزی داشته باشیم افزود: ازجمله برنامه‌های این معاونت در ارتباط با کمک ستادهای استانی، تکمیل مجتمع‌های تولیدی نیمه تمام شیرخام، مجتمع‌های پرواربندی گاو و گاومیش، تکمیل طرح‌های ناتمام و غیرفعال یا نیمه فعال تولیدی در استان هاست و به طور کلی فعالیت‌هایی که باعث افزایش ظرفیت تولید در استان‌ها شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی دست یافته‌ایم، برای نمونه به تخم مرغ اشاره و ظرفیت تولید آن را در کشور ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تولید تخم مرغ در کشور ۷۵۰ هزار تن است که ظرفیت باقی مانده را برای صادرات هدفگذاری کرده‌ایم.

وی همچنین میزان تولید گوشت مرغ در کشور را ۲ میلیون تن و سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذکر کرد و درباره شیرخام نیز اظهار داشت: در تولید شیرخام زمانی وارد کننده بودیم امروز به تولید بیش از ۱۰ و نیم میلیون تن در سال دست یافته‌ایم و سال گذشته ۲۵۰ هزار تن لبنیات از ایران صادر شد. مهندس عباسی حمایت از تولید‌کننده و توسعه واحدهای صنعتی و ساماندهی واحدهای خرد صنعتی را برای تحقق خودکفایی ضروری عنوان کرد و افزود: آذربایجان شرقی با شرایط آب و هوایی خاص و مراتع ، در تولید محصولات لبنی استعداد خوبی دارد که باید از این فرصت بهره برداری شود وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف ما یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سال است افزود: کشور ما ظرفیت تولید ۲ میلیون تن گوشت قرمز را دارد. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه وضعیت موجود تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر و تخم‌مرغ حاکی از برقراری شرایط آرام در روند تولید این محصولات دارد افزود: شواهد نشانگر این است که در صورت حمایت از این مجموعه‌ کالاهای استراتژیک با ظرفیت موجود می‌توان بیش از آنچه اکنون تولید می‌شود، استحصال و روانه بازار مصرف کرد. وی با بیان اینکه براساس ظرفیت سالن های مرغداری‌ موجود سالانه می‌توان ۲٫۵ میلیون تن گوشت مرغ تولید کرد افزود: امادرحال حاضر یک میلیون و۸۰۰ هزار تن از این محصول پروتئینی تولید می‌شودکه البته همین میزان نیز نیاز فعلی بازار را تامین میکند.

مهندس عباسی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۲میلیون تن انواع محصولات دامی توسط سه میلیون بهره بردار در ایران تولید می شود افزود: تلاش های خوبی در کشور در زمینه استقلال بخش کشاورزی و غذایی صورت گرفته به طوری که امروز در زمینه تولید مواد پروتئینی خودکفا هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی برای کشور اظهار داشت: بخش تولیدات دامی، ویژه و استثنایی است و همه باید برای خودکفا شدن این بخش بکوشیم. وی کشاورزی را محور استقلال و خودکفایی غذایی کشور دانست و افزود: تقویت تشکل ها و تعاونی ها رویکرد جدی وزارت جهاد کشاورزی جهت توسعه پایدار می باشد.

مهندس عباسی به پیشرفت جوامع بشری و تنوع نیازهای مردم جامعه اشاره کرد و گفت: در همین زمینه تولید محصول سالم، ایجاد اشتغال پایدار، به کارگیری بهینه از منابع موجود در حوزه کشاورزی و دامپروری و بهره‌برداری از منابع فیزیکی دام و طیور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح انتزاع یک طرح جامع است که می تواند در راستای شفاف سازی امور وزارتخانه های صنعت،معدن و تجارت و کشاورزی مفید باشد افزود: با اجرایی شدن طرح انتزاع انتقال وظیفه سیاست گذاری تجاری و تنظیم بازار محصولات، تعرفه های گمرکی کالاهای کشاورزی، تهیه تنظیم و کنترل تراز تجاری کشور در حوزه تولیدات کشاورزی و ورود و خروج محصولات کشاورزی همه جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی خواهد شد.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.