۱۲۰۰ مورد مالاریا در جنوب شرقی کشور

۲۱فروردین۱۳،

گویا گفت: سال قبل ۱۲۰۰ مورد مالاریا در کشور گزارش شد که از این میزان ۵۰۰ مورد محلی و ۷۰۰ مورد انتقال از کشورهای همسایه بود.

دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار  علمی باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه حذف مالاریا در جنوب شرقی کشور از ۲ سال پیش آغاز شده است و هم اکنون در حال اجراست.

وی افزود: این منطقه تنها منطقه مالاریا خیز کشور است که از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد.

گویا با بیان اینکه در سه منطقه جنوب کرمان، استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در ۴ سال قبل ۱۸ هزار مورد مالاریا وجود داشته،‌ گفت: این رقم در سال قبل در مجموع ۱۲۰۰ مورد در کشور گزارش شد،‌ که از این میزان ۵۰۰ مورد انتقال محلی و ۷۰۰ مورد از کشورهای همسایه (پاکستان و افغانستان) بوده است.

وی با بیان اینکه مالاریا فالسی پاروا یک نوع خطرناک است، تصریح کرد: این نوع از مالاریا سال قبل در جنوب کرمان، حتی یک مورد هم گزارش نشد.

اما در استان هرمزگان تعداد ۴ مورد گزارش شد که امیدواریم امسال آن ۴ مورد نیز حذف گردد.
وی عنوان کرد: امسال بارندگی های بسیاری در کشور روی داد،‌ اما با عملیاتی که  صورت گرفت بخش قابل توجهی از مالاریا را در کشور کاهش دادیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: برنامه حذف مالاریا،‌ برنامه ای ۱۰ ساله است که هم اکنون تنها ۲ سال از آن قبل است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.