۱۳۰ليتر” آب” که با دورریز ۱۰۰ گرم نان هدر می‌ رود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با دورریز ۱۰۰ گرم نان، به‌طور عملی ۱۳۰ لیتر آب هدر می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو برای تولید یک کیلوگرم گندم یک‌هزار و ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که با دورریز ۱۰۰ گرم نان، عملاً ۱۳۰ لیتر آب هم دور ریخته شده و از چرخه بازیافت خارج می‌شود.

افزون‌بر صرفه‌جویی در زمینه منابع آب، با مدیریت مصرف صحیح مواد غذایی، صرفه‌جویی خوبی در زمینه آب مجازی که عملاً از چرخه بازیافت خارج می‌شود، صورت می‌پذیرد و مدیریت آب مجازی چه توسط دولت و چه توسط مردم، به بخش آب و تامین نیازهای مصارف مختلف کمک خواهد کرد.

آب مجازی میزان آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده در فرآیند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد. در حقیقت آب مجازی را می‌توان میزان آبی دانست که برای تولید یک کالا موردنیاز است.

مجازی بودن بدان معنا است که بخش زیاد آب مصرف شده در فرآیند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به‌عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی می‌ماند.

برای تولید یک کیلوگرم از غلات که به‌شکل دیم و در شرایط جوی مطلوب رشده کرده، بین یک تا دو مترمکعب آب نیاز است و برای تولید همین مقدار غله در شرایط جوی نامطلوب (دما و تبخیر بالا)، بین سه تا پنج مترمکعب آب مصرف می‌شود.

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.