۱۵ درصد زایمان‌ها نیازمند سزارین است

رییس سازمان نظام پزشکی استان کردستان گفت: بر اساس نتایج بررسی‌ها، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام می‌شود که تنها ۱۵ درصد موارد نیازمند زایمان به روش سزارین است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزایر دانا(دانا خبر)، منطقه‌ی کردستان، دکتر «بابک قطبی» در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما با اعلام این مطلب، گفت: آمار زیاد سزارین و شرایط حاکم بر زایمان، زیبنده کشور نیست و باید زایمان طبیعی در جامعه فرهنگسازی شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نوزادانی که بصورت سزارین بدنیا می‌آیند بیش از نوزادانی که به‌روش زایمان طبیعی متولد می‌شوند در معرض خطر آسم، چاقی و … هستند و چنانچه روند رو به رشد سزارین در جامعه هم‌چنان ادامه یابد، در آینده‌ی نسل بیماری را داریم.

به‌گفته‌ی قطبی، هم‌اکنون بر اساس مصوبه‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باید به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده ۱۲ ماما در بیمارستان‌های کشور حضور داشته باشند که هم‌اکنون ۸۰۰۰ ماما در زایشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۷۰۰ نفر بصورت نیروی موقت هستند.

وی با اشاره به اجرا شدن طرح ملی تحول نظام سلامت در سراسر کشور، گفت: امید است شاهد روزی باشیم که با اجرای یکی از دستورالعمل‌های این طرح در کشور مبنی بر رایگان شدن زایمان طبیعی در مراکز درمانی دولتی و ترویج زایمان طبیعی، تا پایان سال ۹۳ شاهد کاهش میزان زایمان به روش سزارین به میزان ۱۰ درصد باشیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کردستان، در ادامه یکی از علل عمده‌ی مادران در انتخاب شیوه‌ی زایمان به روش سزارین را درد ناشی از زایمان طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی ما بعنوان دست‌اندرکاران نظام سلامت اطلاع‌رسانی است، چون امروزه زایمان طبیعی با روش‌های دارویی و غیردارویی بدون درد هم در مراکز درمانی امکانپذیر است و زایمان فیزیولوزیک یکی از این روش‌هاست که در راستای کاهش آمار زیاد سزارین انجام می‌شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.