۱۵ درصد از فرآورده‌های گوشتی به‌صورت زیرپله‌ای تولید می‌شود

15 درصد از فرآورده‌های گوشتی به‌صورت زیرپله‌ای تولید می‌شود

افزایش هزینه‌ها باعث کاهش تولید کارخانه‌های بهداشتی و تولید زیرپله‌ای و کارگاهی جایگزین آن می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: ۱۵ درصد از فرآورده‌های گوشتی تولیدی در کشور به‌صورت زیرپله‌ای و در کارگاه‌های غیربهداشتی تولید می‌شود.

سیدمحمد موسوی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه منجر به کم‌فروشی یا کاهش تولید کارخانه‌های بهداشتی تولیدکننده‌های فرآورده‌های گوشتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه واردات گوشت در اولویت کالاهای وارداتی قرار دارد، ولی هنوز ارز دولتی به واردکنندگان گوشت صنعتی اختصاص نیافته و تولیدکنندگان برای واردات، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

موسوی ادامه داد: واردات گوشت صنعتی با ارز آزاد به صرفه نبوده و قیمت آن به کیلویی ۱۶ هزار تومان می‌رسد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان اولویت نیاز خود را از گوشت داخل غیرصنعتی به قیمت ۱۷ هزار تومان خریداری می‌کنند که این امر هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

فعال بخش خصوصی با بیان اینکه فرآورده‌های گوشتی روزانه امنیت یک وعده غذایی افراد در کشور را تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در مردادماه قیمت فرآورده‌های گوشتی افزایش ۱۴ درصدی را تجربه کردند، ولی با توجه به افزایش مواد اولیه، جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

موسوی در پایان تأکید کرد: از سال ۸۰ با توسعه کارخانه‌ها، رعایت اصول بهداشتی، افزایش قیمت سایر مواد غذایی سنتی، شهرنشینی و کاهش جمعیت روستاها، سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی به ۶٫۵ کیلوگرم در سال رسیده است که این رقم در سه دهه گذشته ۳۰۰ گرم بوده است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910708-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.