۱۵۰ سنگ و کتیبه مستندسازی شد

۱۱م آذر ،

در موزه‌ آستان قدس رضوی/

۱۵۰سنگ وکتیبه‌ موجود در موزه‌ آستان قدس رضوی به همت اداره‌ پژوهش آثار فرهنگی آستان مستندسازی شد.

به گزارش هنرآنلاین، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان این مطلب افزود: موزه‌های آستان قدس رضوی محل نگهداری و نمایش مجموعه‌های هنری و اشیای نفیس است و اشیای سنگی از جمله مجموعه‌های ارزشمندی است که در ساختمان موزه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

محسن امیری‌نیا افزود: بالغ بر ۴۰۰ کتیبه، سنگ قبر، سنگ‌های ازاره، ظروف سنگی و تعدادی شیء متفرقه در موزه‌ی آستان قدس رضوی حفاظت و نگهداری می‌شود که بیشتر آنها پس از توسعه‌ بارگاه مطهر رضوی و بر اثر ساخت و سازها به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است.

امیری‌نیا با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و پژوهش و مطالعه بر روی آن‌ها بیان کرد: اداره‌ پژوهش معاونت موزه‌های آستان قدس رضوی براساس رسالت خود مبنی بر مستندسازی و معرفی مجموعه اشیای موجود در موزه‌ی آستان قدس رضوی، طی پروژه‌ای اقدام به بررسی، شناسایی و مستندسازی ۱۵۰ عدد از اشیای سنگی کرده و اطلاعات کاملی از آن‌ها را برای استفاده‌ پژوهش‌گران و علاقه‌مندان فراهم کرده است.

وی تشریح کرد: مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، طبقه‌بندی و شناسایی، تمیزکاری سنگ‌ها، تهیه‌ی شناسنامه‌ی علمی، ارائه‌ طرح و همچنین تهیه‌ عکس از سنگ‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که در این پروژه‌ مستندسازی صورت گرفته است.

در حال حاضر تعدادی از این اشیاء سنگی از جمله سنگ مقام امام رضا(ع)، سنگ قبر امیرزاده کمال‌الدین حسین قلی‌ ابن‌الامراء و سنگ قبر عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار که متعلق به قرن‌های ششم، نهم و سیزدهم هجری قمری است، در فضای نمایشی موزه‌ی آستان قدس رضوی و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

انتهای پیام/۲۸


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.