۱۶آذر امسال زمان رونمایی از الگوی جدید کنشگری سیاسی باشد/حرفهای تند و رادیکال طرفدار ندارد+فیلم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه در شرایط امروز حرف های تند و رادیکال طرفداری ندارد، گفت: مراسم ۱۶ آذر امسال می‌تواند زمان رونمایی از این الگوی جدید کنشگری سیاسی و اجتماعی دانشجویان باشد که بخشی از آن طبیعتا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بخشی نیز در فضای واقعی و حضوری می‌تواند اتفاق بیفتد.

دکتر حسین سلیمی در گفت و گو با ایسنا، به برنامه ها و سیاست های دانشگاه علامه طباطبایی برای روز دانشجو و در شرایط تعطیلی فغالیت‌های حضوری دانشگاه به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: دانشگاه صرفا محل یادگیری یک سری کارهای تئوری ، عملی و انجام چند پژوهش نیست. دانشگاه محل جامعه پذیری و شکل گیری شخصیت افراد و همچنین محل شکل گیری الگوهای مختلف کنش اجتماعی است به همین جهت دانشگاه‌ها اصل و بنیادشان بر فعالیت‌های حضوری است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه تکنولوژی‌های مختلف امروزه در برگزاری کلاس به ما کمک می‌کنند و یک نوع جهش‌ نیز به فعالیت‌های ما داده است اما باید توجه کرد که دانشگاه که فقط محدود به برگزاری کلاس‌های آموزشی نیست، بلکه دانشگاه‌ها در شکل گیری شخصیت اجتماعی دانشجویان و الگوی اجتماعی آنها نیز نقش دارند و در این زمینه است که فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی مراکز علمی در قالب کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و همچنین تشکل‌های سیاسی بسیار مهم است؛ چرا که این موضوع به الگوی کنش اجتماعی کمک می‌کند و دانشجویان به نوعی چگونگی مشق کردن کنش‌های اجتماعی را در محیط‌های دانشگاهی و بیرون دانشگاهی انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: متاسفانه شرایط دوران کرونا موجب شده است که ما افولی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در دانشگاه‌ها داشته باشیم و چون در این زمینه افول داشتیم، برخی فکر می‌کنند برای شکستن یخ ناشی از این افول باید میزان رادیکالیسم خود را افزایش دهند.

دکتر سلیمی تاکید کرد: برخی افراد تصور می‌کنند در شرایط فعلی باید با حرف‌های رادیکال تری نسبت به گذشته، یخ فعالیت‌های دانشجویی را بشکنند، متاسفانه این چالش در حال حاضر شکل گرفته است و نوع برخورد ما در این زمینه می‌تواند افراطی، تفریطی و یا سازنده باشد.

وی خاطر نشان کرد: برخورد افراطی به این معنی است که ما برای این که یخ فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی را بشکنیم به اندازه‌ای روی خط قرمزها حرکت کنیم و این خط قرمزها را بشکنیم تا شاید از آتش ناشی از شکستن هنجارها، یخ‌ها آب شوند که به نظر من این الگوی نادرستی است و راه به جایی نخواهد برد و جامعه دانشجویی ما اقبالی به فعالیت های رادیکالی نشان نمی‌دهند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: از طرفی ما بگویم خب شرایط خوب است و چون دانشجویان فعالیتی در حوزه دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی انجام نمی‌دهند و در نهایت چند جلسه‌ای در فضای مجازی برگزار می‌کنند و ممکن است حرف رادیکال، نیمه رادیکال و سازنده مطرح شود لذا ما به همین شرایط قانع باشیم و بگویم دردسر این وضعیت کمتر است که به نظر من این رویه نیز تفریطی و نادرست است.

سلیمی اظهار کرد: ما در حوزه فعالیت‌های دانشجویی یک حد وسطی داریم مثلا ما در حوزه آموزش، پژوهش و غیره در دوران کرونا توانستیم الگوهای جدیدی داشته باشیم. اگرچه با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما توانستیم الگوی جدید را کشف کنیم و من معتقد هستم دانشجویان ما به اندازه‌ای خلاقیت توانمندی فکری و حسن نیت دارند که بتواند یک الگوی جدیدی از کنشگری چه در دورن دانشگاه و چه در سطح اجتماعی را ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم مراسم ۱۶ آذر امسال می‌تواند زمان رونمایی از این الگوی جدید کنشگری سیاسی و اجتماعی دانشجویان باشد که بخشی از آن طبیعتا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بخشی نیز در فضای واقعی و حضوری می‌تواند اتفاق بیفتد و دانشجویان بیایند با مسائل اساسی که کشور با آن مواجه است رو به رو شوند و ما نیز به سهم خود حاضریم با دانشجویان همراهی کنیم تا  هم دانشجویان در محیط بازتری راحت تر صحبت کنند و هم دانشجویان ۱۶ آذر را فرصتی بدانند برای این که رو در روی مسئولان و شخصیت‌های تاثیرگذار در جامعه قرار بگیرند تا دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و اگر نقدی دارند مطرح و پاسخ‌های آنها را نیز بشوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: برخی تصور می‌کند ۱۶ آذر زمان بیان حرف هایی است که در روزهای دیگر نمی‌شود آنها را بیان کرد. به نظر من چنین نیست و ما اگر بخواهیم نقد سازنده و تاثیرگذار داشته باشیم در همه زمان‌ها می‌توانیم آن را انجام دهیم و نقطه اوج آن می‌تواند در ۱۶ آذر باشد؛ بنابراین اگر نوعی تعامل مثبت بین مسئولان و کنشگران اجتماعی به وجود بیاید برداشت من این است که شاید امسال بتوانیم الگوی جدیدی از کنشگری با وجود محدودیت‌های فعلی داشته باشیم که در مقایسه با سال‌های گذشته تاثیرگذارتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های ۱۶ آذر دانشجویان این دانشگاه اگر با پروتکل‌های بهداشتی همخوان باشند، ما نیز آنها را یاری خواهیم کرد و اگر هم همخوانی نداشته باشند، این مراسم می‌تواند به صورت ترکیبی حضوری و مجازی دانشجویان برگزار شود؛ یعنی گروهی از دانشجویان حضور و گروهی نیز در فضای مجازی در معرض جلسات با مسوولان باشند. البته چون فضای مجازی به این امر ملعق می‌شود دایره جلسات وسیع تر خواهد شد. مثلا در یک سالن ۳۰۰ نفره اگر فقط ۳۰۰ نفر امکان حضور داشتند، با شرایط فعلی این تعداد  به هزاران دانشجو خواهد رسید.

دکتر سلیمی با تاکید بر این که دانشجویان به دلیل عقاید سیاسی در درون دانشگاه قضاوت نمی‌شوند، گفت: من از شرایط بیرون از دانشگاه خبر ندارم اما همین که دانشجویان در درون دانشگاه‌ها به دلیل عقایدشان مجازات نمی‌شوند به این معنی است که جو امنیتی در درون این مراکز وجود ندارد. اگرچه در یک حدی رعایت برخی محدودیت‌ها در همه سطوح وجود دارد، اما همچنان که سیاستمداران نیز در بیان عقاید هر آن چه که در دل دارند بیان نمی کنند، بنابراین همیشه محیط اجتماعی ما را محدود می‌کند و یک سری از محدودیت‌هایی که در محیط های اجتماعی وجود دارد درمورد دانشجویان نیز صدق می‌کند؛ اما این که دانشگاه آنها را محدود کند صحت ندارد ممکن است خود دانشجویان در تصور ذهنی خود فکر کنند محدود شده اند.

وی گفت: از همان ابتداکه وارد دانشگاه علامه طباطبایی شدم به جز سه یا چهار مورد نظیر مقدسات شرعی، رهبری، پایه‌های نظام جمهوری اسلامی که خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی است، دانشجویان می‌تواند در یک گستره وسیعی از مسائل ورود کنند و نظرات عقاید خود را مطرح کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.