۱۷هزار و ۴۹۵هکتار از اراضی شالیکاری صومعه سرا مکانیزه برداشت شد

ˈاحمد پادیابˈ عصر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال جاری یک هزار و ۴۳۴ هکتار از اراضی شالیکاری شهرستان صومعه سرا به صورت مکانیزه کشت شد.

وی با بیان اینکه برداشت برنج در تمامی اراضی شالیکاری شهرستان صومعه سرا به پایان رسیده پیش بینی کرد؛ بالغ بر ۱۲۶هزار تن شلتوک از اراضی شالیکاری این شهرستان تولید شود، که حدود ۷۵ هزارتن برنج سفید تولید کند.

پادیاب از مزایای طرح مکانیزاسیون را افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی محصول برشمرد و ادامه داد: در راستای گسترش این طرح در سال جاری بالغ بر هشت میلیارد ریال تسهیلات جهت خرید انواع ادوات و وسایل مکانیزه کشاورزی در بخش برنج کاری به ۷۷ کشاورز پرداخت شد.

وی کاهش هزینه تولید، کاهش سختی و مشقت کار و تولید محصول با کیفیت را از دیگر فواید طرح مکانیزاسیون دانست و اضافه کرد: پنج هزار و ۸۹۱ دستگاه انواع ماشین آلات کشاورزی در سال جاری در قالب طرح مکانیزاسیون کار کشت و برداشت اراضی شالیکاری شهرستان صومعه سرا را برعهده داشتند.

پادیاب بااعلام این که در سال جاری ۳۲ هکتار از اراضی شالیکاری صومعه سرا به کشت رقم گوهر اختصاص یافت، افزود: برآورد تولید شلتوک این مقدارسطح زیرکشت ۲۲۴ تن است، که در راستای طرح خودکفایی برنج پیش بینی می شود در سال آینده این مقدار به یک هزار هکتار افزایش یابد.

وی با اشاره به این که ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری شهرستان صومعه سرا به کشت دوم (راتون) اختصاص یافته، ادامه داد: پیش بینی می شود از این مقدار سطح زیرکشت حدود چهار هزار تن شلتوک تولید شود.

مدیرجهادکشاورزی صومعه سرا با اعلام این که هم اکنون ۱۲هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیکاری این شهرستان تجهیز شده است، اضافه کرد: این شهرستان رتبه نخست اجرای طرح تجهیز اراضی را در سطح استان گیلان به خود اختصاص داده است.

پادیاب یادآور شد: از این مقدار یک هزار و ۷۰۰ هکتار در سال جاری تجهیز و نوسازی شده که تجهیز و نوسازی این سطح ۲۷ میلیارد ریال هزینه در بر داشته و ۳۰روستا در قالب دوهزار و ۴۰۰ نفر از آن بهرمند می شوند.

وی دسترسی آسان به زمین های کشاورزی و کاهش سختی کار، توسعه ماشین آلات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های تولید را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی برشمرد.

شهرستان صومعه سرا با ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری و تولید سالانه ۱۲۶ هزار تن شلتوک و ۷۵ هزار تن برنج سفید در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.ک/۳

ج/۶۰۳

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.