۱۷ خرداد، عبور ناهید از مقابل خورشید را از دست ندهید

دانش > فضا  –  مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پس از هشت سال انتظار روز چهارشنبه ۱۷ خرداد پدیده گذر سیاره ناهید و یا همان زهره را از مقابل خورشید خواهیم داشت که تا ۱۰۵ سال دیگر شاهد نمونه دیگری از آن نخواهیم بود

به گزارش ایرنا، مهندس مسعود عتیقی گفت: پدیده گذر سیاره ناهید (زهره) از مقابل خورشید در تهران در ساعت ۵:۴۸ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۷ خرداد مقارن با طلوع خورشید روی می‌دهد و تا ساعت ۹:۲۳ دقیقه همان روز ادامه خواهد داشت.

عتیقی با اشاره به اینکه پدیده گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید تنها در زمان طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود گفت: بر اساس اختلاف افق‌ها ساعت طلوع خورشید در شهرهای مختلف متفاوت است و بنابراین ساعت رویت این پدیده نیز متفاوت خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت سیاره ناهید به دور خورشید می‌چرخد اما در زمان گذر ما تنها بخشی از مسیر حرکت سیاره به دور خورشید را مشاهده خواهیم کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به ساروس‌ها یا دوره‌های گذر که به ترتیب ۸ سال، ۱۲۲ سال ، ۸ سال و ۱۰۵ سال هستند افزود: تازه‌ترین پدیده گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید در سال ۱۳۸۳ خورشیدی روی داد و این در حالی بود که منجمان جهان تکرار این پدیده را ۱۲۲ سال پیش بینی کرده بودند، بدین معنی که این پدیده در سال ۱۲۶۱ خورشیدی و هشت سال قبل از آن در سال ۱۲۵۳ رخ داده بود.

به گفته عتیقی، رصد بعدی گذر زهره پس از سال در سال ۱۴۹۶ خورشیدی یعنی ۱۰۵ سال دیگر امکان پذیر خواهد شد.

عتیقی گفت: در سال ۱۳۸۳ مراحل گذر را به طور کامل مشاهده کردیم اما امسال نیمی از مراحل گذر را مشاهده می‌کنیم که علت آن این است که با آغاز گذر خورشید در ایران هنوز طلوع نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به رویدادهای نجومی بیاندازیم مشاهده می‌کنیم که هر سال تعدادی بارش شهابی، هر چند سال یک بار، یک دنباله دار و یا خسوف و کسوف خواهیم داشت اما در مورد پدیده گذر زهره این انتظار بسیار طولانی است به نحوی که برخی افراد در طول عمر خود هرگز چنین پدیده جذابی را مشاهده نخواهند کرد.

عتیقی افزود: با توجه به عبور سیاره ناهید از مقابل خورشید و خطرات ناشی از رصد مهر تابان ضروری است هر فرد رصدگر دارای عینک مخصوص رصد این پدیده باشد و یا تلسکوپ و دوربین عکاسی و فیلم برداری خود را به فیلتر مایلار (ویژه رصد خورشید) مجهز نماید.

وی ادامه داد: بدیهی است رصد سیاره ناهید هنگام عبور با تلسکوپ مجهز به فیلتر و یا با چشم غیر مسلح و تنها با استفاده از عینک مخصوص رصد خورشید امکان پذیر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این انجمن برای رفاه ساکنان پایتخت در صورت تامین زیر ساخت‌های لازم از سوی مسئولین ذیربط اقدام به رصد عمومی پدیده با ابزارهای استاندارد مجهز به فیلتر و عینک‌های رصد به طور رایگان اقدام می‌کند و از گروه‌های نجومی سایر شهرها برای اجرای چنین برنامه‌های رایگان عمومی دعوت به عمل می‌آورد.

عتیقی افزود: همچنین همایش یک روزه برای این گذر جهت عموم مردم به ویژه علاقه مندان نجوم در کشور و رصد تخصصی گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران در شرق چین انجام می‌شود که اخبار تکمیلی آن متعاقبا اعلام می‌شود.

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.