۱۸ درصد تهرانی ها به متکدیان کمک می کنند

طبق یک تحقیق دانشگاهی نشان داده شده است که بیش از ۱۰۰۰ متکدی در تهران وجود دارد که ۷۱درصد از مردم کشور به آن ها کمک می کنند .

دکتر رحمانی آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تکدی گری در شهر از معضلات اجتماعی است آنان که با گدایی کردن کسب درآمد می کنند و زندگی روزمره خود را می گذرانند نه تنها به کار تولیدی نمی پردازند بلکه به دیواره اقتصاد کشور نیز آسیب می رسانند و در این حالت جامعه مغشوش می شود و در نهایت راه برای هنجار شکنی بیشتر باز می شود.
این آسیب شناس در ادامه اظهار داشت: همانطور که یکی از مهمترین شاخص های رشد، آمادگی انسانی یک جامعه است به همان نسبت می تعداد متکدیان شاخص اساسی در شناسایی عقب افتادگی آن جامعه به شمار می آید چه پدیده تکدی خود همه عوامل و عناصر منفی را یک جا دارد از جانبی فقر فرهنگی و تباهی جامعه را می رساند.
وی در مورد خصوصیتهای این افراد و چگونگی روی آوردن به تکدی گری گفت: انتخاب شغل با ویژگی های شخصیتی و خصوصیات اخلاقی رابطه ی مستقیم دارد و شغل مناسب شغلی است که حاصل کوششی است برای برقراری تعادل بین تصویر از خود و آن چه قرار است باشیم هر گاه این تعادل بهم بریزد احتمال رخ دادن این معضل هست.
وی در ادامه افزود: امروزه بسیاری از کشورهای جهان سوم در کنار بسیاری از معضلات شهری بسیاری از افراد به مشاغلی روی می آورد که نه تنها برای جامعه مفید نمی باشد بلکه معضلات و آسیب ها را برای اجتماع دو چندان می کند که نمونه بارز آن تکدی گری است که با شیوه های گوناگون و با سو استفاده از احساسات و عواطف انسانی سعی در کسب منافع خود دارد.
رحمانی در ادامه اظهار داشت: در یک تحقیق دانشگاهی در راستای آن نظرسنجی مردمی بوده است اکثر پاسخگویان معتقد بودند که درصد کمی از گداها از روی احتیاج به تکدی گری روی می آورند و بسیاری از آنها نیازمند واقعی نیستند و ۷۱ درصد افراد به متکدی کمک می کردند و ۲۹ درصد افراد هیچ وقت به آنها کمک نکرده اند و ۸۰ درصد ار برخورد مسئولان مربوطه را به این معضل اجتماعی ضعیف و ناکافی می دانستند و تنها ۲۰ درصد برخورد مسئولان را قاطع می دانستند.
این آسیب شناس در پایان اعلام کرد: تحقیقی دانشگاهی که در مورد آمار و تعداد متکدیان در شهر تهران انجام گرفته بود نشان داد ۶۶۱ نفر متکدی صبح و ۴۳۸ نفر هم بعد از ظهر مشاهده شده اند که با کمی دقت در این آمار بی شک می تواند متوجه شد که بیشتر اینگونه مشاغل سازمان یافته هستند و به صورت گروهی کار می کنند و برای حل این معضل اجتماعی باید با آنها برخورد قانونی شود چرا که این فعالیت ها جز جرائم بدون قربانی محسوب می شود./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.