۱۹۷۴: پایان انتظار بایرن مونیخ

در فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا که در سال ۱۹۷۴ برگزار شد، دو تیم بایرن مونیخ و اتلتیکومادرید در شهر بروکسل به مصاف هم رفتند که در آن بازی تکراری بایرنی ها با نتیجه ۴ بر صفر توانستند بر حریفشان غلبه کنند.

عصر ایران ورزشی – اولین قهرمانی باشگاه بایرن مونیخ در جام باشگاههای اروپا به سال ۱۹۷۴ و فینال بازی بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید برمی گردد.

 در فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا که در سال ۱۹۷۴ برگزار شد، دو تیم بایرن مونیخ و اتلتیکومادرید در شهر بروکسل به مصاف هم رفتند که در این دیدار تکراری بایرنی ها با نتیجه ۴ بر صفر توانستند بر حریفشان غلبه کنند. نتیجه ای که خاطرات یک فوتبال به یادماندنی را در آلمان غربی برای ژرمن ها رقم زد.

سال ۱۹۷۴ یکی از سال های به یادماندنی در تاریح فوتبال آلمان به حساب می آید؛ سالی که آلمان غربی هم میزبان جام جهانی فوتبال بود و هم به عنوان قهرمان این دوره از رقابت ها توانست جام را بالای سر ببرد. اما موفقیت های فوتبال آلمان در این سال به همین جا ختم نمی شد؛ چرا که در همان سال بایرن مونیخ به عنوان قهرمان جام باشگاه های اروپا کاپ دیگری را به خانه آورد و باشگاه ماگدبورگ نیز به عنوان قهرمان جام یوفا سومین کاپ آن سال را برای فوتبال آلمان بدست آورد.

با این نتایج در طی یکسال ، ۱۲ ماه به یادمانی برای بازیکنانی چون سپ مایر، پائول برایتنر، جورج شواتزنبرگ، فرانس بکن بائر، اولی هوینس و گرد مولر رقم خورد؛ شش بازیکنی که به سرمربیگیری اودو لاتک، بازیکن اسطوره ای سابق بایرن مونیخ، تیم بایرن مونیخ را قهرمان باشگاههای اروپا کردند.

در آن سال فقط تیم های آلمانی نبودند که برای شکست بایرن می جنگیدند، بلکه باواریایی ها بیرون از خانه هم حریفان سرسختی داشتند. مونیخی ها تنها به یک پنالتی احتیاج داشتند تا بر آتویدابرگی ها غلبه کنند، آنها با بدست آوردن این موقعیت توانستند حریف خود را مغلوب کنند. اما باشگاه دینامودرسدن حریف دیگر بایرنی ها در رقابت ها خانگی بود که مغلوب بایرن مونیخ شد.

در حقیقت بایرنی ها زمانی کلاس واقعی و توانایی خودشان به رخ همگان کشیدند که توانستند در رقابت ها جام باشگاه های اروپا، تیم هایی چون آژاکس، صوفیا و بوداپست را از سر راه بردارند تا بر مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند و به مصاف اتلتیکو مادرید بروند.

تیم اسپانیایی اتلتیکو که بر تیم هایی چون گالاتاسرای ترکیه، دینامو بخارست و ستاره سرخ بلگراد غلبه کرده بود، در مرحله نیمه نهایی در مصاف با سلتیک اسکاتلند ثابت کرد که از قدرت فوق العاده ای برخوردار است.

اتلتیکو با گذشتن از سد حریفانش به مرحله فینال راه یافت و با بایرن مونیخ به میدان رفت. رقابتی که خاطرات شیرینی را برای بایرنی ها به همراه داشت.

اما دو تیم اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ در حالی در ورزشگاه هیسل بروکسل به مصاف هم رفتند که دیدار این دو تیم در مسابقه اول با ۱-۱ به تساوی کشیده شد. گل های این دیدار را در دقیقه ۱۱۷ آراگونس برای اتلتیکو و در دقیقه ۱۲۰ شوارتزن بگ برای بایرن مونیخ به ثمر رساندند.

با تساوی دو تیم، یوفا دستور تکرار بازی را به فاصله ۴۸ ساعت بعد داد، چرا که یوفا تا آن زمان هنوز اجرای ضربات پنالتی برای تعیین نتیجه بازی را نپذیرفته بود .

در بازی دوم که ۴۸ ساعت بعد در همان ورزشگاه هیسل برگزار شد، بایرن بسیار قدرتمند ظاهر شد و با چهار گل اتلتیکو مادرید را در هم کوبید. این اولین و آخرین باری بود که قهرمان باشگاهای اروپا در دو بازی مشخص می شد.

در این رقابت های گل های بایرن را  مولر ( در دقایق ۵۶ و ۶۹)، هوینس (در دقایق ۲۸و ۸۲ ) وارد دروازه حریف کردند و جام باشگاههای اروپا را به خانه بردند.

منبع: سایت یوفا

برای خواندن سایر خبرهای ورزشی کلیک کنید


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.