۲ تغییر در متن آخرین اصلاحیه توافقات ۵+۱ با ایران توسط آمریکا، آب سنگین اراک و غنی سازی در چارچوب ان پی تی NPT

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در ارتباط با پروژه راکتور آب سنگین اراک در پیشنهاد تازه آمده است که ایران دیگر لوله های سوخت تازه را برای راکتور آب سنگین اراک تولید نکند و این موضوع در زمان ۶ ماه آینده اجرایی شود

دو تغییری که در متن آخرین پیش نویس توافق کشورهای ۵+۱ با ایران، سبب ایجاد اختلاف شده بود اکنون با اصلاحاتی که آمریکائی ها بر روی مفاد آن انجام داده اند به شکل تازهی مطرح شده است.

به گزارش بولتن نیوز، در آخرین اصلاحات دو مورد ذیل نوشته شده است.

۱-    در ارتباط با پروژه راکتور آب سنگین اراک در پیشنهاد تازه آمده است که ایران دیگر لوله های سوخت تازه را برای راکتور آب سنگین اراک تولید نکند و این موضوع در زمان  ۶ ماه آینده اجرایی شود

 راکتور آب سنگین اراک با لوله های سوخت با اورانیوم با درجه پائین غنی سازی  شده فعالیت می کند و حداکثر غنی سازی اورانیوم برای کار کردن در آب سنگین اراکD2O  و زیر ۲۰٪ باشد.
 در این پیشنهاد آمده که تولید این میزان اورانیوم با ظرفیت پائین تا پایان مدت شش ماهه در ایران متوقف شود.

۲- در مورد موضوع غنی سازی اورانیوم و حقوق ایران در چارچوب غنی سازی اورانیوم در متن پیش نویس نهایی هیچگونه ذکری از کلمه «حق غنی سازی» ایران به میان نیامده است و در هیچ کجای متن پیشنهادی در مورد حقوق غنی سازی ایران مطلب و کلمه و جمله ای ذکر نشده است و تنها اشاره ای که در متن پیشنهادی به ایران در مورد غنی سازی شده است این عبارت است
That the NPT guarantees the right to peaceful uses of nuclear energy for countries in compliance with the treaty
این عبارت اعلام کرده که طبق معاهده NPT حقوق استفاده کنندگان صلح آمیز از انرژی هسته ای برای کشورهائی که  خود را با معاهده NPT تطبیق دهند تضمین می گردد.
آقای ظریف در این زمینه می گوید: ایران نیازی ندارد که کشورهای دیگر حقوق هسته ای اش در مورد غنی سازی را به رسمیت بشناسند برای همین پذیرش حقوق هسته ای ایران تحت معاهده NPT برای ایران پیروزی مهمی است.
فقط یک کلمه compliance در انتهای مطلب مذکور ذکر شده است که این حق را برای کشورهائی که خود را با معاهده NPT تطبیق داده اند و از آن تخطی نکرده اند قابل تضمین ارزیابی کرده است.
 اما تیم مذاکره کننده ایرانی باید توجه داشته باشند که ایران هم اکنون از نظر آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت متهم به NON –compliance با معاهده NPT است و با ایجاد تغییراتی در عبارت فوق باید مانع از هرگونه شیطنت از سوی گروه ۱+۵ شوند.
زیرا ممکن است بعدها اعلام کنند که ایران در چارچوب معاهده ان پی تی عمل نکرده و لذا در مورد حق غنی سازی ایران نیز  شیطنت کنند و به رسمیت نشناسند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.