۲ اختراع جالب از جوان یزدی

 مخترع ناشنوای یزدی با وجود معلولیت شنوایی و تکلم توانسته موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های متعدد کسب کند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، مجید فرهنگ‌فر مخترع یزدی متولد سال ۱۳۶۸ در یزد، فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار کامپیوتر، مخترع نرم افزار تبدیل صدا به متن و بالعکس در گوشی‌های موبایل و نرم افزار آموزش مصور زبان اشاره طبیعی ناشنوایان است که قدرت بالایی در لب‌خوانی افراد دارد و بدون اینکه حتی اندکی صدا بشنود،با بهره‌گیری از قدرت لب‌خوانی قادر است تمامی جملاتی که افراد ایراد می‌کنند را تشخیص دهد.

و جالب‌تر اینکه می‌تواند صحبت کند و با افراد ارتباط برقرار کند به گونه‌ای که اگر فردی از معلولیت وی آگاه نباشد، نمی‌تواند متوجه شود که وی معلولیت شنوایی و تکلم دارد.

وی با وجود این معلولیت‌ها توانسته دو اختراع به ثبت برساند که در مورد نخستین اختراعش به نام نرم افزار تبدیل صدا به متن می‌گوید: ایده اولیه این اختراع سال ۸۴ به ذهنم رسید و پنج سال روی آن کار کردم.

این نرم افزار روی گوشی موبایل نصب می‌شود و به صورت آنی هر صدایی را به متن تبدیل می‌کند.

این نرم افزار این قابلیت را دارد که اگر وقت صحبت کمی مکث شود، متن هم به خط بعدی می‌رود.

مزیت این نرم افزار این است که به محض تماس با ناشنوایان فعال می‌شود و تمام صداها نازک یا کلفت، آهسته یا بلند برایش یکسان است و اگر فردی با زبان غیر فارسی صحبت کند، قادر است تمام آن صحبت‌ها را به صورت تلفظ فارسی دربیاورد.

فرهنگ‌فر ادامه داد: در نظر دارم در آینده امکانات بهتری به این نرم افزار اضافه کنم که فقط برای تماس تلفنی کاربرد نداشته باشد و این است که اگر نرم افزار روی گوشی موبایل نصب شود و جلوی تلویزیون قرار بگیرد، صدای برنامه‌ها را نیز می‌تواند به متن تبدیل کند و ناشنوایان می‌توانند با فهمیدن صداها، تلویزیون ببینند.

ناشنوایان در کلاس‌های درس، جلسات و همایش‌ها و دیگر اماکن دیگر نیز می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند و مثل یک فرد عادی همه صداها را بشنوند.

فرهنگ‌فر، دلیل عملیاتی نشدن این طرح را عدم هماهنگی امکانات مخابراتی کشور با این اختراع دانست و اظهار داشت: جلسات متعددی  با معاون رئیس جمهور، مخابرات و بنیاد نخبگان داشته‌ام اما چون این ارتقاء، هزینه‌های بالایی برای مخابرات دارد و برایشان مقرون به صرفه نیست، متاسفانه جواب قابل قبولی نگرفته‌ام.

وی ادامه داد: هر چند پیشنهاد خرید امتیاز این اختراع هم از آمریکا داشته‌ام اما به خاطر مردم ایران این کار انجام نداده‌ام و هم‌اکنون با وجود جلساتی که با اپراتور سوم تلفن همراه “رایتل” داشتم، خوشبختانه قول مساعد برای راه‌اندازی بستر لازم برای اجرای این نرم افزار را داده‌اند.

فرهنگ‌فر در مورد اختراع دیگری که در سال ۸۸ توانسته آن را نیز به ثبت برساند، عنوان کرد: این اختراع یک نرم افزار آموزش مصور زبان اشاره طبیعی ناشنوایان است که طرز کار این برنامه به این شکل است که شما کلمه‌ای که می خواهید به زبان اشاره بگویید را در کادر بالای برنامه تایپ می‌کنید و در کادر روبه‌رو تصویر آدمی نشان داده می‌شود که آن کلمه را به زبان اشاره به شما نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این نرم افزار با سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی طراحی شده است. این نرم افزار بسیاری از مشکلات ارتباطی افراد جامعه با ناشنوایان را حل می‌کند برای مثال یک استاد دانشگاه می‌تواند با مطالعه این نرم افزار و تمرین با آن، با شاگرد ناشنوایش به راحتی ارتباط برقرار کند و مطالب و نکات درس را به وی به صورت زبان اشاره منتقل کند.

مجید فرهنگ‌فر در حال حاضر به عنوان برنامه‌نویس و طراح وب سایت با چندین شرکت مختلف در زمینه IT همکاری می‌کند و نیز برای دریافت تاییدیه علمی، اختراعاتش را به بنیاد نخبگان استان یزد ارائه کرده است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.