۲ تابلوی محمد احصایی به سرقت رفت

جام جم آنلاین: طی سال‌های گذشته اخبار زیادی از سرقت شاهکارهای هنری در رسانه‌های جهان منتشر می‌شد؛ از ناپدید‌شدن تابلوی مونالیزا در موزه لوور گرفته تا عملیات مسلحانه‌ای که به سرقت تابلوی جیغ مونش از موزه اسلو منجر شد، حال سرقت آثار هنری، دامن هنر ایران را هم گرفت.

به گزارش مهر، دو تابلوی نقاشیخط نفیس از محمد احصایی، هنرمند پیشکسوت ایرانی و چند اثر هنری دیگر متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در شمال تهران به سرقت رفت. این تابلوها از جمله آثار شاخص این هنرمند محسوب می‌شوند که مالک فعلی، آنها را در سال ۱۳۸۷ خریداری کرده است.

تابلوی به سرقت رفته اول باعنوان «محبت»، مربوط به سال ۱۳۸۳ است که امضای احصایی ۸۳ در حاشیه پایین آن به چشم می‌خورد. تابلوی محبت در چهار لت (تکه) کشیده شده که ابعاد هر لت ۸۹ × ۸۹ سانتی‌متر و ابعاد کلی تابلو ۱۸۰ × ۱۸۰ سانتی‌متر است. این تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی بوم به اجرا درآمده است.

تابلوی به سرقت رفته دیگر از مجموعه معروف این هنرمند تحت عنوان ذکر تصویری «الله» است و سماع نام دارد. سال اجرای این اثر ۱۹۹۲ و ابعاد کلی آن ۸۶ × ۸۶ سانتی‌متر است. این اثر که با تکنیک گواش و رنگ خودرو روی مقوا اجرا شده جزو دیگر آثار ارزشمند این هنرمند است که شامگاه جمعه ۱۳ مرداد از محل نگهداری آنها در شمال تهران به سرقت رفته و پلیس در حال تحقیقات برای پیدا کردن سارقان این تابلوهاست.

از نکات مهم در مورد این دو تابلو آن است که هر دو دارای برگه اصالت اثر (Certificate of Authenticity) هستند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.