۲ درصد مقالات علمی دنیا مربوط به ایران است

۷ م دیماه ،

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ درصد مقالات علمی دنیا مربوط به ایران است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، دکتر مصطفی قانعی در جمع برگزیدگان هجدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی با بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد محققانی که در هجدهمین جشنواره رازی شرکت داشته اند نسبت به سال های قبل افزایش بسیاری داشته و این نشان دهنده رشد علمی کشور است.

وی افزود: بر اساس آخرین مقاله انتشار یافته در مجله نیچر با موضوع ترسیم جایگاه‌ بین‌المللی کشورهای جهان از دیدگاه تولیدات علمی، کشور ایران با سهم ۴۴/۰ درصدی از مقالات یک درصد برتر جهان در رتبه اول منطقه خاورمیانه قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: تلاش های محققانی که در جشنواره رازی برگزیده می شوند، سبب شده رتبه و جایگاه علوم پرشکی ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، هفت پله صعود داشته باشد و انتظار داریم که در سال های آینده این روند همچنان ادامه داشته باشد.

دکتر قانعی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰۰ موسسه آموزشی و ۵۰ دانشگاه در سطح کشور فعالیت می کنند و ۵ درصد دانشجویان کشور را دانشجویان پزشکی تشکیل می دهند و نشان می دهد که پرچم کل تولیدات علمی را در دست دارد و شیوه هایی که تا کنون در پیش گرفته ایم موفق بوده است.

وی با بیان این که توزیع ورود به جشنواره رازی از یک توازن لازم برخوردار نیست، گفت: در بعضی از رشته ها ۵۰ نفر برگزیده داشتیم و در بعضی از رشته های نیز تعداد برگزیده ها کمتر بوده است که باید در سال های آینده این توازن را در رشته های مختلف داشته باشیم.

دکتر قانعی ادامه داد: باید بحث مربوط به شاگرد پروری و محقق پروری را در رشته هایی که تعداد برگزیده کم بوده را مورد بررسی قرار داده و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی مهمترین هدف جشنواره رازی را تبدیل کردن علم به فناوری عنوان کرد و گفت: جشنواره رازی آینه تمام نمای خوبی است که می تواند تولیدات علمی را در کشور افزایش دهد و نشان دهنده این است که در کدام بخش ها ضعف داریم و باید تقویت شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: امسال در هجدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی در رشته های تغذیه، فیزیوتراپی، جراحی چشم و داروسازی بیشترین برنده و برگزیده را داشتیم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.