۲ مرد سرنوشت‌ساز

جام جم آنلاین: حدود ۱۶ ماه پیش بود که فدراسیون والیبال در دوراهی سخت انتخاب آناستازی و ولاسکو ـ دو مربی سرشناس والیبال دنیا ـ ولاسکوی پرتجربه‌تر را که سال‌ها استاد و مربی آناستازی ایتالیایی بود، به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران برگزید.

ضمن این که تمایل شدید و پیشدستی لهستانی‌ها به استخدام مربی جوان‌تر (آناستازی)، گزینش ولاسکو را برای ما حتمی کرد.

آناستازی که در رقابت‌های قهرمانی جهان در ایتالیا، نتوانسته بود توقعات هموطنانش را برآورده کند و حتی در برابر تیم ایران، زجر زیادی برای شکست نخوردن کشیده بود، در لهستان کارنامه‌ای بسیار موفق از خود ارائه کرد و پس از نایب قهرمانی این تیم در جام جهانی و کسب جواز المپیک، حالا تیمش را به فینال لیگ جهانی هم هدایت کرده است تا موفق‌ترین مربی فعلی والیبال دنیا محسوب شود.

ولاسکو هم که پیشینه بسیار موفقی در تیم ملی ایتالیا داشته و این تیم را بارها به قهرمانی جهان، جام جهانی، المپیک، لیگ‌جهانی و جام ملت‌های اروپا رسانده است، طی یک سال اخیر تحولی جدی در تیم ملی ایران به وجود آورده است و با وجود نرسیدن والیبال ایران به المپیک لندن، از خود قدرتی متحیرکننده در رقابت‌های جام جهانی و گزینشی المپیک ارائه کرده است.

رفتار این دو مربی سرنوشت‌ساز، چه در روزهای پیروزی‌های درخشان و چه در روزهای ناکامی، کاملا حرفه‌ای و آموزنده است.

به عنوان نمونه آناستازی در هیچ‌یک از روزهای طلایی ۱۵ ماه اخیر لهستان، از ژست خونسردانه و بدون ذوق‌زدگی‌اش خارج نشده و همواره بر موفقیت‌های بعدی تمرکز کرده است؛ درست مانند ولاسکو که فردای شکست و نرسیدن به المپیک، شاگردانش را چنان آماده و پرانگیزه به میدان فرستاد که ژاپن میزبان (قهرمان پیشین المپیک) را مثل یک حریف تمرینی، محو قدرت‌نمایی تیم ایران کرد.

به هر حال والیبال ایران به عنوان قدرت برتر آسیا، این فرصت خوب را به دست آورده تا به همراه یکی از برترین‌ مربیان جهان ورزش از طریق موفقیت در رقابت‌های آتی جام‌کنفدراسیون والیبال آسیا، راهی مسابقه‌های قهرمانی جهان و لیگ جهانی شود.

مجید عباسقلی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.