۲۰درصد کودکان نیازمند خدمات روان پزشکی هستند

ممتاز نیوز : رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه «نقش وزارت بهداشت در آگاهی بخشی و درمان روان مردم ۲۵ درصد است » تصریح کرد :«
باقی عوامل ، مربوط به عوامل اجتماعی است. اما با این حال وزارت بهداشت
وظیفۀ خود میداند که با دیگر سازمان ها ، مجموعه ها و نهادهای اجتماعی و
دولتی ارتباط برقرار کندتا بتوانند در زمینۀ بهبود عوامل اجتماعی مؤثر بر
اختلالات سلامت روان شهروندان تاثیر گذار باشد و با تمام این تفاسیر باید
گفت که هدف ما آگاه نمودن سیاست گذاران و برنامه ریزان برای بهبود عوامل
اجتماعی مؤثر بر این روند است.»

به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز ، در نشستی خبری که به مناسبت هفته بهداشت روان در وزارت بهداشت برگزار شد دکتر عباسعلی ناصحی با اشاره به عدم وجود آگاهی از سلامت روان در بین مردم گفت :« مردم به دو دسته تقسیم میشوند ، دستۀ اول به اختلال در سلامت روان خود آگاهی دارند و دستۀ دوم دربارۀ این قضیه بی اطلاع اند.»

دکتر عباسعلی ناصحی در خصوص پیمایش ملی سلامت روان که در زمستان ۸۹ و بهار ۹۰ توسط وزارت بهداشت انجام شد اظهار داشت :« این پیمایش در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور و با سه هدف عمده شامل تعیین شیوع و شدت اختلالات روان، تعیین میزان بهره‌مندی از انواع خدمات روان و همچنین برآورد هزینه‌های ناشی از اختلالات روان انجام شد.»

وی افزود :« این پیمایش بر روی هفت هزار و ۸۸۶ نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور انجام و غربالگری‌ها و نمونه‌گیری‌ها به منظور تعیین شیوع اختلالات روانی با روش‌های بسیار دقیق و در تمام مناطق شهری و روستایی صورت گرفت. بر اساس پیمایش انجام شده، شیوع کلی اختلالات روانپزشکی در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور، ۲۳٫۶ درصد اعلام شد که در مقایسه با کشورهای دیگر آمار بالایی نیست و نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته کمتر است. همچنین این آمار جدید با آمار پیمایش قبلی که در سال ۷۸ انجام شده بود، تفاوت عمده‌ای ندارد.»

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت :« بر اساس این پیمایش میزان متوسط اختلال افسردگی در کشور ۱۳٫۶ درصد است که ۱۶٫۵ درصد آن مربوط به زنان و ۱۰٫۷ درصد مربوط به مردان بوده است. در مجموع هر چند رشد شیوع اختلالات روانی در کشور چندان بالا نیست، اما همین آمار هم بالاست و لازم است مداخلات لازم صورت گیرد.»

وی با بیان اینکه  تمام آمارها حاکی از آن است که اختلالات روان در زنان بیشتر از مردان است بر لزوم افزایش آگاهی و اطلاعات مردم از اختلالات روان تاکید کرد و گفت :« یکی از مشکلات در تمام دنیا عدم آگاهی مردم از مسائل مربوط به روان است. همین عدم آگاهی سبب می‌شود که به موقع برای درمان اختلالات روانی مراجعه نکنند.»

وی افزود:« بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۱۳۸۴، بیشترین بار بیماری‌ها در مردان پس از حوادث ترافیکی و سوانح به اختلالات روانی مربوط می‌شد و بار اختلالات روانی در مردان با اختلالات قلبی و عروقی در یک رتبه قرار می‌گرفت. همچنین اختلالات روان در زنان بار اول بیمار‌ی‌ها را به خود اختصاص می‌داد.»

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: «در حال حاضر بیماران روانپزشکی مجرم ، در
بخش‌های روانپزشکی بستری می‌شوند و مشکلات زیادی را برای دیگر بیماران و
همچنین بیمارستان ایجاد می‌کنند که لازم است در بخش
روانپزشکی، بخش‌ها و یا بیمارستان‌های ویژه بیماران مبتلا به
اختلالات روان که مجرم نیز هستند راه‌اندازی  شود. »

وی با اشاره به زلزله اخیر آذربایجان و سیل چند روز قبل در استان مازندران، افزود :« سلامت روان با حوادث و سوانح در ارتباط است. همه تحقیقات حاکی از آن است که احتمال ابتلا به اختلالات روان به دنبال حوادث طبیعی و غیرطبیعی بالاست و در این زمینه آمارهای تا بیش از ۹۰ درصد را عنوان کرده‌اند.»

ناصحی از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور در سطح وزارت بهداشت خبر داد و گفت :« از آنجا که شیوع اختلالات روانی در کشور همانند کشورهای دیگر نسبتا بالاست، ضرورت تدوین چنین برنامه‌ای احساس می‌شد. هر چند که آمارهای اختلالات روانی در ایران چندان زیاد نیست، اما همین آمار هم نسبتا بالاست و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. با توجه به نقش عوامل اجتماعی در سلامت مردم، نیاز بود که برنامه جامعی در این زمینه داشته باشیم تا نقش تمام نهادها و ارگان‌ها مشخص شود. این برنامه در شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت به تصویب رسیده و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.»

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص اهمیت مسائل روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، گفت :« ایران در تربیت روانپزشکان کودک و نوجوان از کشورهای پیش‌رو در منطقه است و در دانشگاه‌های بزرگ کشور، از بخش‌های روانپزشکی کودک برخوردار است.»

ناصحی از تدوین دستورالعمل رفتار با کودک و نوجوان در بخش‌های بهداشتی درمانی خبر داد و اظهار داشت :« تدوین این دستورالعمل از حدود سه سال گذشته آغاز شد و در سال جاری در برنامه حاکمیت بالینی بیمارستان‌ها، در مراکز درمانی کشور ادغام شد. ۲۰ امتیاز از مجموع امتیازات بالینی حاکمیت بالینی به اجرای این برنامه اختصاص یافت. به این ترتیب تمام بیمارستان‌ها ملزم به اجرای این برنامه هستند.»

وی افزود :« امیدواریم این برنامه در بخش‌های غیر بهداشتی مانند مراکز، مهدهای کودک و … نیز اجرایی شود چرا که این برنامه قابلیت اجرا در چنین مراکزی را نیز دارد.»

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت همچنین از انجام مذاکراتی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان در مدارس خبر داد.

ناصحی در خصوص لزوم انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به اختلالات روانی، تاکید کرد :« در بیماری‌های جسمی، برچسب روانی(استیگما) مطرح نیست، اما طرح چنین مباحثی در مورد اختلالات روانی سبب می‌شود تا برخی برای درمان خود یا مراجعه نکنند و یا دیرهنگام مراجعه کنند. یکی از برنامه‌های اساسی ما در وزارت بهداشت مقابله با استیگما است. راه‌اندازی تخت‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی یکی از اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است. از آنجا که مصوب شده بود ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های جنرال را تخت‌های روانپزشکی تشکیل دهند، این موضوع در سال جاری با موفقیت‌هایی همراه بوده است. پیش‌بینی‌ها بر آن است که طی دهه‌های آینده میزان افسردگی در دنیا چندین برابر شود.»

در ادامه دکتر عبدالرئوف ادیب زاده معاون آموزشی پژوهشی پزشکی قانونی در خصوص ارتباط اختلالات روانی با پزشکی قانونی عنوان کرد :« ارتباط قوه قضاییه با ما
برای تائید سلامت روان افراد است در واقع مراجعات افراد به سازمان پزشکی
قانونی به صورت مستقیم نیست بلکه افراد از طرف مراجع قضایی  برای تائید
سلامت به ما معرفی می شوند»

وی گفت :« در سال ۹۰ پنجاه هزار مورد از مراجع قضایی به ما معرفی شدند، به
عنوان مثال برای فرزند خواندگی  ۴ هزار مورد حضانت کودک ۵۵۰ مورد تحمل
کیفر ۱۳۵۰ مورد اداره امور سرپرستی ۱۳ هزار مورد تغییر جنسیت ۲۶۰ مورد و
مواردی از سقط درمانی و مسئولیت کیفری به ما معرفی شدند.»

وی در ادامه از اجرایی نشدن قانون ساخت مرکز نگهداری مجرمین روانی سخن گفت و عنوان کرد :« چند سال پیش ساخت مرکز نگهداری مجرمین روانی در مجلس
به تصویب رسید ولی هنوز هیچ نهادی ساخت آن را بر عهده نگرفته است .باید
توجه داشت که نساختن این مرکز معضلی است که سلامت کشور را تهدید می کند و
مسئولین کشور باید به این فکر باشند که عملی نشدن این قانون می تواند
بهداشت روانی جامعه را به خطر بیاندازد.»

دکتر علاقه بند روان پزشک کودک که در این نشست نیز حضور داشت گفت :« بهداشت روان کودکان و نوجوانان مساله مهمی است چرا که مشکلات و اختلالات روانی کودکان شیوع بالایی دارد و حتی ۲۰ درصد از این کودکان و نوجوانان نیاز به خدمات روان پزشکی اختصاصی دارند. تامین سلامت و بهداشت روان کودکان و نوجوانان نیاز به همکاری بین بخشی دارد، اگر همکاری بین بخشی وجود نداشته باشد نمی توانیم در کاهش آمارها موفق باشیم.»

علاقه بند علی رغم امکانات کم به خاطر جوان بودن رشته و محدودیت های فوق العاده اخیراً وزارت بهداشت اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است که یکی از این اقدامات توجه خاص و عنوان  مسئله فرزند پروری است، به طوری که وزارت بهداشت قصد دارد فرزند پروری را در کشور گسترش دهد که برای این امر نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی خاص در کشور وجود ندارد و باید وزارت بهداشت برای رسیدن به این امر زمینه ارائه این خدمات را در کشور اجرا کند .

وی خاطر نشان کرد :« والدین باید توجه داشته باشند که بسیاری از اختلالات روانی که در کودکی شروع می شود اگر به موقع درمان نشود، می تواند مشکلات عدیده ای را در بزرگسالی برای فرد و خانواده اش ایجاد کند.»

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.