۲۰ شرط یک نذری سالم

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


اواخر ماه صفر دوباره بازار تهیه و توزیع انواع غذاهای نذری در میان مردم داغ می‌شود؛ نذری‌هایی که اگر نکته‌های بهداشتی را در مورد آن‌ها رعایت نکنیم، ممکن است گاهی مشکل‌آفرین شوند.


نذری

در این مطلب به بررسی نکته‌های ریز و کاربردی مهمی دربارهٔ غذاهای نذری پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید…

۱٫ برای سرخ کردن پیاز و سیب‌زمینی غذای نذری، از روغن‌های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید و دور روغن‌های جامد را خط بکشید. روغن‌های جامد علاوه بر اینکه سلامت اشخاص را به خطر می‌اندازند، می‌توانند سبب از دست رفتن طعم و ظاهر غذای نذری هم بشوند.

۲٫ برای اینکه پیاز یا سیب‌زمینی غذای نذری روغن کمتری به خود بکشد، می‌توانید آن‌ها را پس از خرد کردن در یک آبکش فلزی بریزید و آبکش را ۲ دقیقه داخل آب در حال جوش قرار دهید. سپس آن را از داخل آب در بیاورید و پس از گرفته شدن آب پیازها و سیب‌زمینی‌ها، آن‌ها را در مقدار کمی روغن سرخ کنید. با این کار، پیاز و سیب‌زمینی در کمتر از ۵ دقیقه کاملا سرخ می‌شوند و روغن به خودشان نمی‌گیرند.

۳٫ به جای درست کردن ته‌دیگ‌های چرب و گاهی هم سوخته، یک سینی استیل را برعکس، کف دیگ قرار دهید و برنج آبکش را روی آن بریزید. فاصله‌ای که بین کف دیگ و بخش داخلی سینی (که گود است) ایجاد می‌شود، حرارت زیر دیگ را پخش می‌کند و جلوی ته‌دیگ شدن برنج را می‌گیرد.

۴٫ غذاهای نذری داغ را در ظرف‌های پلاستیکی نریزید. بهتر است از اشخاصی که می‌خواهند نذری شما را دریافت کنند، بخواهید یک ظرف مناسب از خانه همراه خود بیاورند.

اگر غذای نذری را در ظرف‌های پلاستیکی برایتان آوردند، بلافاصله آن را از ظرف پلاستیکی خارج کنید و در یک قابلمه مناسب برای گرم کردن بریزید

۵٫ اگر مجبور به استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف میباشید، حتماً از انواع گیاهی یا فومی آن‌ها به جای انواع پلاستیکی‌شان استفاده کنید.

۶٫ حتماً پیش از پختن و کشیدن غذای نذری، دست‌های خود را بشویید و موهایتان را هم با یک روسری یا کلاه کش‌دار کاملا بپوشانید.

۷٫ برای پخش کردن شربت، شیر یا چای نذری از لیوان‌های کاغذی به جای لیوان‌های پلاستیکی استفاده کنید.

۸٫ اگر غذای نذری را در ظرف‌های پلاستیکی برایتان آوردند، بلافاصله آن را از ظرف پلاستیکی خارج کنید و در یک قابلمه مناسب برای گرم کردن بریزید.

۹٫ غذاهای نذری را بیش از ۴۸ ساعت داخل یخچال نگهداری نکنید.

۱۰٫ غذاهای نذری را بلافاصله پس از دریافت و در صورت مصرف نکردن، داخل یخچال بگذارید.

۱۱٫ غذای نذری یخ‌کرده را پیش از خوردن، حتماً تا دمای بالای ۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید تا میکروارگانیسم‌های احتمالی موجود در آن از بین برود.

۱۲٫ غذای نذری را بیش از یک بار گرم نکنید.

۱۳٫ معمولاً غذاهای نذری، چرب می باشند بنابراین باید برای پیشگیری از اکسید شدن روغن داخل آن‌ها، از فریز کردنشان اجتناب کرد.

 نذری

۱۴٫ اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید غذاهای نذری را تا روز آینده مصرف کنید، از دریافت آن‌ها اجتناب کنید یا غذاها را به موسسه‌ها و مراکز نگهداری از اشخاص بی‌بضاعت بفرستید.

۱۵٫ اگر نذر شیر دارید، حتماً آن را تا پیش از پخش در میان مردم، داخل یخچال نگهداری کنید.

۱۶٫ از افزودن نمک و روغن بیش از اندازه به غذاهای نذری اجتناب کنید.

۱۷٫ هنگام پخش غذاهای نذری، به فکر بچه‌ها و سالمندانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند هم باشید.

۱۸٫ از پختن نذری‌هایی مانند کباب کوبیده که خطر فساد آن‌ها بالاست، پرهیز کنید.

۱۹٫ از افزودن شکر بیش از حد به نذری‌هایی مانند شله‌زرد یا حلوا اجتناب کنید.

۲۰٫ اگر در مراحل نهایی پخت برنج کمی آب و روغن به آن اضافه کنید، دیگر مجبور به افزودن روغن فراوان به برنج دم‌کشیده نخواهید بود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

رعایت اصول بهداشتی در غذاهای نذری

باید و نبایدهای غذای نذری

نذرتان را با سلامت ادا کنید

۷ نکته دربارهٔ‌ی نذری

۱۹ نکته دربارهٔ نذری خوردن و نذری دادن

نذری‌های دوستدار سلامت


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.