۲۰۰ میلیون نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان

جام جم آنلاین: خبرگزاری فارس: عضو ارشد دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل( UNODC) گفت: حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.

حمیدرضا طاهری نخست ظهر امروز در سالن اجتماعات تربیت معلم شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: محرک‌های آمفتامینی ATS موادی محرکی هستند که مستقیما سیستم اعصاب فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مصرف‌کننده مواد مخدر هستند و از این میان ۳۵ میلیون نفر محرک آمفتامین را مصرف می‌کنند، که این تعداد از مجموع مصرف‌کنندگان کوکائین در جهان بیشتر است.

عضو ارشد دفتر UNODC افزود: داشتن داده‌های آماری درست در کشور، در استان و حتی در روستا نمی‌تواند به تخمین زدن و ارائه دادن یک ایده مناسب کمک شایانی کند.

طاهری نخست با تاکید بر اینکه پیشگیری باید مبتنی بر شواهد باشد، خاطرنشان کرد: تمام تلاش مسئولان در امر پیشگیری باید متمرکز بر پیشگیری از نخستین مصرف مواد مخدر در فرد باشد.

وی با تاکید بر این موضوع اضافه کرد: در سنین بین ۵ تا ۲۰ سالگی مغز در حال رشد است و اگر در این سنین فرد مواد محرکی را مصرف کند سیر رشد مغز را با تخریب رو به رو می‌کند.

 عضو ارشد دفتر UNODC گفت: طبق آمار به دست آمده در تهران،  مقطعی که در خطر مصرف مواد مخدر است پیش دانشگاهی است و بیشترین مصرف‌کننده درسنین ۲۵ تا ۲۹ سالگی است.

طاهری نخست با تاکید بر اینکه آموزش مواد مخدر برای افراد زیر ۱۰ سال توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: در امر پیشگیری، استفاده از روش‌هایی که تخصصی نیست، توصیه نمی‌شود، در پیشگیری از مواد محرکی باید توجه داشته باشیم که افراد بهبود یافته را برای پیشگیری به جامعه معرفی نکنیم.

وی ادامه داد: میزان مصرف زیر یک گرم مواد مخدر بیشترین مصرف کننده را دارد و باید از این موضوع پیشگیری مناسبی انجام شود.

 عضو ارشد دفتر UNODC افزود: پیشگیری مواد مخدر مقطعی نیست و باارائه یک مقاله و سخنرانی تمام نمی‌شود، پیشگیری امری فرایند پذیر است و دارای مراحل مختلف بسیاری است.

طاهری نخست گفت: پیشگیری به معنی واضح، داشتن قوانین و مقررات و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق است و اجتماع که نقش موثری در این امر دارد،باید بکوشد تا یک بسیج را تشکیل دهد.

وی در ارتباط با برنامه‌های ارائه شده در وزارت بهداشت کشور اظهار کرد: تاکنون بسته‌های آموزشی متناسب با هر گروه آماده شده است که شامل، بسته مدرسه، بسته همسران، بسته دانشگاه، بسته محیط کار و بسته فرزندان زندانیان، که استقبال خوبی در این زمینه از سوی مردم شده است.

عضو ارشد دفتر UNODC بیان کرد: اثرات بیمارانی که مصرف شیشه داشته‌اند بسیار مخرب است به گونه‌ایی که علائم عوارض مصرف شیشه در بدن فرد تا مدت‌ها می‌ماند و با ۲تا ۳هفته عدم مصرف آن از بین نمی‌رود و نیازمند عزمی راسخ در این زمینه است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.