۲۰۲۴؛ سال تغییرات بزرگ سیاسی در پاکستان

۱۷م دیماه ،

5-42.JPG

دوره پنج ساله دولت غیرنظامی پاکستان در شانزدهم مارس ۲۰۲۴ در حالی پایان می‌یابد که این اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک دولت غیرنظامی تا پایان دوره قانونی‌اش کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، سال جاری برای سیاست پاکستان مهم است، چرا که رئیس دادگاه عالی، رئیس ستاد مشترک و رئیس جمهور قصد دارند از قدرت کنار روند.

دو حزب سیاسی عمده پاکستان،‌ “حزب مردمی پاکستان” و “جامعه مسلمانان” می‌باشند. رهبران این دو حزب بارها تعهد خود را برای برگزاری انتخابات در ۹۰ روز آینده به اثبات رسانده‌اند. هرچند پاکستان سابقه‌ای دیرین در تمدید دوراتن دولت‌هایی دارد که توسط دیکتاتورهای نظامی رهبری می‌شوند، اما به نظر می‌رسد رهبر کنونی ارتش پاکستان تمایل ندارد این بار این کار را انجام دهد، چرا که ترجیح می‌دهد کاری کند سیاستمداران در مقابل دولت، پاسخگو باشند.

اگر انتخابات مطابق با خواست مردم انجام شود، انتظار می‌رود “جامعه مسلمانان”‌ رای اکثریت را در مجلس ملی پاکستان کسب کند و دولت فدرال را تشکیل دهد. این در حالی است که حزب مردم پاکستان در دوره پنج ساله‌اش نتوانست در قلب‌های مردم نفوذ کند.

احتمال دارد یک حزب دیگر پاکستان، “تحریک انصاف پاکستان” تحول عظیمی در انتخابات آینده ایجاد کند. این حزب در پی خلق کشوری در رفاه اسلامی است. حزب مذکور که رهبری آن بر عهده عمران خان، قهرمان سابق کریکت است، در میان جوانان پاکستان خصوصا در شهرهای بزرگ محبوبیت کسب کرده است.

این در حالی است که سن رای دهندگان در اصلاحیه قانون اساسی به ۱۸ سال کاهش یافته و رای دهندگان تازه قرار است نقش مهمی در انتخابات آتی، به خصوص در شهرهای بزرگ ایفا کنند. با این حال تغییر سه مقام رسمی در پاکستان هم فرصت و هم خطر آفرین خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.