۲۴ساعت مرگبار در جاده‌های کشور

در واژگونی پنج اتوبوس تنها در یک روز ۳۰ نفر کشته و ۸۵ نفر زخمی شدند

حادثه > داخلی– گروه حوادث:
در طول ۲۴ساعت چهار حادثه برای پنج اتوبوس مسافربری در نقاط مختلف کشور رخ داد که در جریان آن ۱۱۵نفر کشته و زخمی شدند.

مرگبارترین این حوادث، واژگونی اتوبوس حامل کاروان راهیان نور متشکل از دانش‌آموزان دختر بروجنی بود که باعث مرگ ۲۴دانش‌آموز، کمک راننده و مسئول کاروان شد.نخستین حادثه‌ای که آغازگر ۲۴ساعت مرگبار در جاده‌های کشور بود، بامداد جمعه در محور کرج- قزوین رخ داد. در این حادثه دو دستگاه اتوبوس در محدوده ساوجبلاغ با یکدیگر برخورد کردند که بر اثر آن ۲۴نفر از مسافران دو اتوبوس مجروح و بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند. این خودروها هر دو از تهران به سمت قزوین در حرکت بودند که ساعت پنج بامداد با هم برخورد کردند. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نشده است.

حادثه در اسلام‌آباد غرب

دومین حادثه نیز عصر جمعه در محور اسلام‌آباد غرب رخ داد. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان دختر دانشگاه ملایر استان همدان در محدوده پاسگاه حسن‌آباد به دلایل نامعلومی از جاده منحرف و واژگون شد. در این حادثه ۲۵ نفر از ۴۰ دانشجوی حاضر در اتوبوس مجروح شدند که به بیمارستان منتقل شدند و هنوز علت اصلی واژگونی اتوبوس‌ مشخص نشده است.

مرگبارترین حادثه

اما در سومین حادثه برخورد اتوبوس حامل کاروان راهیان نور به کوه و واژگونی آن در خوزستان جان ۲۴دانش‌آموز دختر،
کمک راننده و مسئول کاروان را گرفت. این دانش‌آموزان که در مقطع دوم دبیرستان در شهرستان بروجن تحصیل می‌کردند روز چهارشنبه برای بازدید از مناطق جنگی عازم استان خوزستان شدند که متأسفانه در مسیر بازگشت از مناطق جنگی دچار حادثه شدند.

این تصادف شامگاه جمعه در مسیر شهرستان ایذه به شهرکرد رخ‌داد. پس از حضور تیم‌های امدادی در محل مشخص شد که اتوبوس مسافربری حامل دانش‌آموزانی بود که در قالب کاروان راهیان نور راهی مناطق جنگی شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که اتوبوس بعد از برخورد به کوه، واژگون شده و برای دانش‌آموزان حادثه وحشتناکی رخ داده است. حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با همشهری گفت: حادثه ساعت ۲۰:۳۰جمعه به ما گزارش شد و به‌دنبال آن تیمی از امدادگران راهی محل تصادف شدند. او ادامه داد: اتوبوس ۴۴سرنشین داشت که ۲۳نفر مجروح و بقیه در دم جان باخته بودند.

درخشان افزود: امدادگران به محض روبه‌رو شدن با این فاجعه به کمک مجروحان شتافتند. آنها مجروحان را یکی بعد از دیگری از داخل اتوبوس بیرون آوردند که ۱۵نفر از آنها به شکل سرپایی درمان شدند و هشت نفر دیگر برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند. این عملیات نفسگیر، شش ساعت طول کشید و امدادگران در ساعت دو بامداد توانستند عملیات امدادرسانی به مجروحان و حادثه دیدگان را خاتمه دهند. پس از بیرون کشیدن مجروحان از اتوبوس حادثه دیده، آنهایی که وضعیت جسمی ناگواری داشتند به سرعت به بیمارستان انتقال یافتند اما شدت جراحاتی که به این افراد وارد شده بود باعث شد که پنج نفر از مجروحان روی تخت بیمارستان جانشان را از دست بدهند.

سرعت زیاد، علت حادثه

سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس‌راه کشور نیز درخصوص این حادثه گفت:. آنها پس از بررسی‌های اولیه علت این حادثه تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده از سوی راننده اتوبوس گزارش شد. وی افزود: با توجه به لغزنده‌بودن جاده در حال حاضر کارشناسان به‌دنبال یافتن دستگاه GPS این اتوبوس هستند و اطلاعات تکمیلی درخصوص این حادثه پس از بررسی اطلاعات به‌دست آمده از این دستگاه اعلام خواهد شد. از سوی دیگر سرهنگ قاسم قدرتی، رئیس پلیس راه استان خوزستان گفت: آخرین بازدید این کاروان شهرستان هویزه بود و آنها در حال بازگشت از این شهرستان بودند که در مسیر ایذه به بروجن دچار سانحه شدند.

دستور رئیس قوه قضاییه

در همین حال روز گذشته هنگامی که حمیدرضا حاجی بابابی، وزیر آموزش و پرورش سرگرم سخنرانی در جمع کارکنان دانشگاه فرهنگیان بود، خبرنگاران منتظر بودند تا از او درباره حادثه تصادف مرگبار اتوبوس دانش‌آموزان بپرسند اما پس از پایان سخنرانی، وی حاضر به پاسخگویی به سؤال خبرنگاران نشد و هنگامی که خبرنگاران از او درباره مرگ دانش‌آموزان راهیان نور سؤال کردند، گفت: بروید از مسئولانش بپرسید.

این در حالی است که آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه روز گذشته طی دستوری به رئیس‌کل دادگستری استان‌ خوزستان این مقام قضایی را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه از رئیس‌کل دادگستری استان‌ خوزستان خواست فورا علت این تصادف مرگبار را پیگیری کند تا از وقوع و تکرار حوادث مشابه پیشگیری شود.حادثه چهارم صبح دیروز در محور اصفهان به نائین رخ داد. به‌علت لغزندگی جاده اتوبوس مسافربری دچار حادثه شد و چهار نفر ازجمله سه مرد و یک زن کشته و ۱۷نفر نیز زخمی شدند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.