۲۷۰ رشته دانشگاهی در دستورکار وزات علوم بازنگری می شوند

۲۷۰ رشته دانشگاهی در دستورکار وزات علوم بازنگری می شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی‌ آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه بازنگری ۲۷۰ رشته دانشگاهی در دستور کار کمیته‌های برنامه‌ریزی شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم قرار دارد که بیشترین آنها مربوط به گروه علوم انسانی است، گفت: بازنگری ۳۰ رشته دانشگاهی توسط کمیته‌های مربوطه تایید شده‌ است و تا پایان مهر ماه در دستور کار شورا قرار می‌گیرد و در صورت تصویب نهایی به دانشگاهها ابلاغ می‌شود.

دکتر سعید قدیمی ، افزود: نیمی از ۳۰ رشته‌ تایید شده در کمیته‌های برنامه‌ریزی، مربوط به علوم انسانی و مابقی مربوط به سایر رشته‌ها است.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۱۷۰ رشته از ۲۷۰ رشته دانشگاهی در دست بازنگری مربوط به گروه علوم انسانی است و مابقی رشته‌ها به گروه‌هایی همچون علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و فناوری‌های نوین اختصاص دارد.

قدیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ کمیته برنامه‌ریزی درسی در وزارت علوم فعال است که نزدیک به ۲۰ کمیته آن در حوزه‌های علوم انسانی فعال هستند، تصریح کرد: این کمیته‌ها طی ارتباط با شورای تحول علوم انسانی، ماموریت‌های ابلاغی را دنبال می‌کنند.

قدیمی درمورد ماموریت‌های وزارت علوم در زمینه بازنگری برنامه‌ها و سرفصل‌های درسی دانشگاهی گفت: براساس ماده ۱۵ فصل دوم قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم مکلف است تا پایان برنامه پنج ساله، حدود ۲۰ هزار برنامه درسی را بازنگری کند.

وی ادامه داد: همچنین براساس ضوابط موجود، سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها که بیش از پنج سال از تصویب آنها گذشته باشند، باید بازنگری شوند.

قدیمی درباره تعداد برنامه‌های درسی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، خاطرنشان کرد: مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها دارای ۵۰ تا ۶۰ برنامه درسی هستند و همچنین تعداد برنامه‌های درسی در هر دوره کارشناسی ارشد نیز بین ۱۵ تا ۳۰ مورد است.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی درخصوص روند بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها نیز توضیح داد:‌ سال گذشته در زمینه بازنگری برنامه های درسی از برنامه عقب بودیم براین اساس تنها هزار برنامه را بازنگری کردیم، اما امسال خوشبختانه این کار سرعت خوبی گرفت و از ابتدای سال ۹۱ تاکنون نزدیک به چهار هزار برنامه درسی به دست کمیته‌های برنامه‌ریزی رسیده که کار تصویب آنها در کمیته‌های تخصصی در حال انجام است.

وی در خاتمه با استقبال از همکاری مراکز دانشگاهی و پژوهشی و افراد متخصص در زمینه بازنگری سرفصل های درسی اظهارکرد: هر مرجع تخصصی اعم از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد، انجمن های علمی و اشخاص صاحبنظر که در مورد بازنگری سرفصل های درسی دانشگاهی دیدگاه و پیشنهادی دارند با لحاظ شاخص‌های اعلامی در بازنگری برنامه‌های درسی، می توانند نظرات خود را به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ارسال و اعلام کنند تا در کمیته‌های مربوطه مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

رشته دانشگاهی

 

وزات علوم

 

بازنگری رشته های دانشگاهی


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.