۳هزار سرفصل دروس دانشگاهی درحال بازنگری است

جام جم آنلاین: وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی اعلام کرد : تا کنون ۴۰۰ سرفصل دروس دانشگاهی بازنگری شده و از این تعداد ، صد سرفصل در ابتدای سال تحصیلی به دانشگاه ها ابلاغ شده و در حال حاضر ۳۰۰۰ سرفصل برای ۲۰۰ رشته دانشگاهی در گروه های مختلف تحصیلی در ۷۰ کمیته در حال بازنگری است .

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، کامران دانشجو در این مراسم با تبریک بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و رشد و توسعه مناسب این مرکز آموزش عالی در این مدت اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، آموزش عالی کشور از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته و تعداد دانشجویان کشور در این مدت بیش از ۲۵ برابر رشد داشته ، حال آنکه جمعیت کل کشور در این مدت ۲/۲ برابر شده است .

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود ، با اعلام اینکه هم اکنون ۶۵ هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه های کشور داریم ، گفت : اساتید ما با بهترین اساتید جهان برابری کرده و همگی در مسیر اعتلا و اقتدار کشور حرکت می کنند و  با تکیه بر همین اقتدار و رشد تولیدات علمی توسط دانشگاهیانمان است که با قدرت پای میز مذاکرات سیاسی و علمی جهانی می نشینیم و حرف برای گفتن داریم .

وی با اشاره به رشد فزاینده تولیدات علمی کشور گفت : هم اکنون رشد تولیدات علمی کشور حدود ۱۱ تا ۱۳ برابر متوسط رشد علمی جهان می باشد و ما اینک بیش از دو در صد علم جهان را تولید می کنیم ، در حالیکه این میزان در ابتدای دولت نهم سه دهم  یک در صد بوده است .

دکتر دانشجو در ادامه با اشاره به ارتقا ۸ تا ۱۵ رتبه ای کشورمان در علومی همچون نانو ،  زیست فناوری ، هوافضا ، مایکرو الکترونیک و مواردی از این قبیل در سطح جهان  اظهار داشت : ما باید بدانیم که علاوه بر نیاز به تولید علم ، باید این علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم و همچنین جهت گیری این علم در راستای حل مشکلات و معضلات کشور باشد .

وی در ادامه سخنان خود ، تهیه سند آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمین، بازنگری سرفصل های دروس دانشگا هی و فعالیت شورای عالی عتف رادر راستای کاربردی نمودن علوم در کشور ذکر کرد.

و گفت : ما در صدد بودیم آموزش عالی کشور را بر اساس نیاز جامعه و بصورت هدفمند توسعه دهیم و بر این اساس طرح نهایی آمایش آموزش عالی آماده شده و ان شاالله پس از بررسی و کسب نظرات تکمیلی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلا می و تصویب مراجع ذی ربط ، به عنوان یک سند به مناطق مختلف کشور ابلاغ شود . 

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسایلی که در طول دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت، بحث آموزش عالی مهارتی است، تصریح کرد: در این بحث رشته‌های مورد نیاز بازار کار را با همکاری و هماهنگی حوزه کاربرد تعریف کردیم و تعداد مراکز فعال علمی کاربردی از ۶۴۰ مرکز در سال ۸۸ به ۹۴۱ مرکز رسید واین در حالی است که در سال ۸۴ تا ۸۸ نیز ۱۸۰ مرکز به مراکز علمی کاربردی اضافه شد.

دکتر دانشجو همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳ درصد از آموزش عالی کشور به رشته‌های مهارتی اختصاص دارد ، گفت: با توجه به نیاز کشور این میزان آموزش  مهارتی کافی نیست ، چرا که باید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش عالی ما جنبه مهارتی داشته باشد .

وی همچنین با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان رشته های مهارتی از ۴۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار نفر گفت : در حوزه مهارتی در حالی که تا سال ۸۴، ۴۵۷ برنامه درسی داشتیم، این رقم در سال ۸۸ به ۷۹۸ و در سه سال اخیر با افزایش هزار و ۳۲۳ برنامه درسی به دو هزار و ۱۲۱ برنامه رسیده است.

وزیر علوم در ادامه به حذف آموزش های نظری در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت : جهت تقویت و حمایت از رشته های مهارتی ، از این پس آموزش های دستگاه های اجرایی باید پایه عملی داشته باشند و امیدواریم دانش آموختگان ما در رشته های مهارتی به ۵۰ در صد کل دانش آموختگان برسند .

گفتنی است در پایان این مراسم از ۱۴ منتخب پنجمین جشنواره علمی کاربردی تجلیل شد .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.