۳ راهکار برای ارز دانشجویان

جام جم آنلاین: اگر تا همین چند روز پیش ندادن ارز دانشجویی و در نهایت حذف این نوع ارز خبر مهم رسانه‌ها محسوب می‌شد، حالا معلق ماندن ارز دانشجویان بورسیه نیز به خبر مهم روز تبدیل شده است.البته هفته گذشته که معاون مالی و پشتیبانی سازمان امور دانشجویان خبر داد ارز تحصیلی شش ماهه دوم دانشجویان بورسیه وزارت علوم هم احتمال دارد با تاخیر پرداخت شود، ذهن‌ها به سمت حذف این ارز نیز رفت.

تا دیروز که رسما وزارت علوم سه راهکار جلوی پای دانشجویان بورسیه قرار داد. معاون بورس وزارت علوم در گفت‌و‌گو با مهر عنوان کرد: به دانشجویان بورسیه اعلام کردیم هر دانشجویی که مایل است می‌تواند بورسش را تبدیل به داخل کند یا با هزینه شخصی سفر کند و راه سوم هم این است که صبر کند تا در شرایط مناسب اعزام صورت گیرد.

بر این اساس اگر دانشجوی بورسیه شده از سوی وزارت علوم مشکل مالی ندارد، می‌تواند با هزینه خودش خرج تحصیلش را بدهد و عنوان بورس را برای همیشه فراموش کند. اگر توانایی مالی ندارد می‌تواند به ایران بازگردد و در یکی از دانشگاه‌های داخلی تحصیل کند و در نهایت اگر هیچ کدام از این گزینه‌ها را نمی‌پذیرد، صبر پیشه کند تا مشکلات ارزی وزارت علوم حل شود.

این راهکارهای پیشنهادی وزارت علوم به زبان ساده‌تر می‌گوید که اگر دانشجویی می‌تواند صبر کند تا مشکلات ارزی کشور حل شود، اعزام او به خارج از کشور انجام خواهد شد، اما اگر برای تحصیل در خارج از کشور عجله دارد، باید فعلا قید ارز دولتی را بزند.

حسن مسلمی‌نائینی، معاون بورس وزارت علوم می‌گوید: به دانشجویان اعلام شد در صورت تبدیل کردن بورس به داخل و قبول‌نشدن در یکی از دانشگاه‌های داخل، اعزامشان همچنان پابرجاست. همچنین دانشجویی که قصد تبدیل دارد خودش باید دانشگاه را انتخاب کند و به دانشگاه‌ها اعلام کردیم خارج از ظرفیت، این عده از دانشجویان پذیرش شوند و دانشجویانی که در داخل پذیرش بگیرند، امکان اعزام به خارج را ندارند.

به گفته این مقام مسوول در وزارت علوم، هر‌دانشجوی بورسیه‌ای که با هزینه شخصی سفر کند، درنهایت هزینه‌ها به او برگردانده می‌شود، اما نائینی اعلام نکرده است که این هزینه‌ها تا گذشت چه مدت زمان معینی به دانشجو پس داده می‌شود.

از سوی دیگر، مطابق اعلام وزارت علوم، مشکلات ارزی برای همه دانشجویان پیش آمده است، اما در همین گیرودار، مدیرکل امور بورس دانشجویان عنوان کرده است آن عده از دانشجویانی که تا پایان مهر آماده اعزام باشند، هرچه زودتر اعزام خواهند شد؛ وعده‌ای که باید برای تحقق آن، یک ماه دیگر هم منتظر باشیم.

خداحافظی با ارز دانشجویی

بالاخره وزیر اقتصاد نیز آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخت و اعلام کرد که توان پرداخت ارز دانشجویی به دانشجوهای غیر بورسیه را ندارد.

پیشتر هم پس از حذف ارز مسافرتی، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز دانشجویی به گوش می‌رسید و مخالفان و موافقان ارز دانشجویی در دو جبهه متفاوت، به اظهارنظر می‌پرداختند، اما در این بین وزارت علوم همواره تاکید می‌کرد بانک‌ها موظفند به دانشجویان تائید شده از سوی دفتر امور بورس دانشجویان وزارت علوم، ارز دانشجویی پرداخت کنند.

یعنی در حالی که از نظر قانونی بانک‌ها موظف بودند به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، سالانه ۱۵ هزار دلار ارز دولتی پرداخت کنند، اما حـــالا چهار ماهی می‌شود که بانک‌ها بی‌توجه به توافق وزارت علوم و بانک مرکزی، از پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویان خودداری می‌کنند.

اما در نهایت دو روز پیش، وزیر اقتصاد با صراحت از پرداخت نشدن ارز دانشجویی سخن گفت و تصریح کرد: اصولا دو گروه دانشجو داریم؛ عده‌ای خودشان تصمیم گرفتند برای تحصیل از کشور خارج شوند که بورس هم نیستند و طبیعی است بانک مرکزی هیچ وقت برای تامین ارز آنها تعهدی نداشته است و آنها می‌توانند از بازار استفاده کنند، اما در مورد کسانی که بورس هستند و در سازوکارهای رسمی اعزام شده‌اند آنها می‌تواننــد از ارز مـــــرجع استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، شمس‌الدین حسینی اضافه کرد: مــا به اندازه کافی ظرفیت برای تربیت دانشجو در داخل کشور داریم و جز در موارد ضروری لزومی ندارد ارز را از کشور خارج کنیم.

سخنان وزیر اقتصاد به این معنا بود که دیگر از این پس دانشجویان غیربورسیه باید با ارز دولتی خداحافظی کنند و این گروه از دانشجویان باید همه هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور را از جیبشان پرداخت کنند، اما به گفته حسینی، دانشجویان بورسیه همچنان می‌توانند تحت شرایط ویژه‌ای به دریافت ارز دانشجویی امیدوار باشند.

نحوه اعتبارسنجی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی

رئیس سازمان امور دانشجویان نیز از اجرای طرح جدید اعتبارسنجی مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی خبر داده است.

بر این اساس از ابتدای سال جدید میلادی اعتبارسنجی، پذیرش و استخدام تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی در کشور بر مبنای رتبه دانشگاه‌های صادرکننده این مدارک خواهد بود.

به گفته محمود ملاباشی، شاخص اعتبارسنجی و اعلام میزان اعتبار مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی بر مبنای شاخص‌های متعدد طبقه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح دنیا به همراه شاخص‌های بومی کشور در نظر گرفته شده است.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.