۳ سبب نوسانات شدید ارزی کشور

۱۳م آذر ،

بینا- رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بخش عمده درآمد ارزی کشور به نفت وابسته است، گفت: سه عامل تحریم‌ها،بی‌تدبیری مسئولان و حجم بالای نقدینگی سبب افزایش نرخ ارز شد که البته با اقدامات دولت تا حدودی التهابات آن کاهش یافته است.
مصطفی پورمحمدی در دانشگاه شهید رجایی در جمع دانشجویان اظهار داشت: بازار ارز جلوه و نمایی از شرایط اقتصادی کشور است.
وی افزود: اقتصاد ما هنوز به نفت و درآمدهای نفتی وابسته است، بنابراین اگر بتوانیم نفت بفروشیم، درآمد ارزی هم داریم و در صورتی که درآمد نفتی ما کاهش یابد، نوسانات بازار ارز هم بروز خواهد کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نشان دهنده وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است، گفت: از برنامه سوم تا برنامه پنجم، تأکید بسیاری بر کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتکاء نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه درآمد ارزی از محل صادرات غیرنفتی وجود دارد، تصریح کرد: بخش عمده درآمد ارزی کشور به نفت وابسته است، بنابراین، اگر در صادرات نفت یا نقل و انتقال منابع محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، مشکلات ارزی به وجود می‌آید.
پورمحمدی گفت: دو راه برای عبور از این شرایط وجود دارد، اول اینکه تحریم‌ها شکسته شود و اقدام بعدی اتخاذ تدابیر مناسب برای عبور یا کاهش فشار تحریم‌ها است.
وی با تأکید بر اینکه قیمت ارز تا حدودی کنترل شده است، افزود: در سال قبل ۶۰ میلیارد دلار واردات انجام شد که بخشی از آن کالاهای مصرفی بود، در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود داشت؛ روند واردات کالا تا اواسط تابستان ادامه داشت و علی‌رغم اعلام اقدامات تحریمی امریکا در سیاست‌های اقتصادی هیچ‌گونه تدبیری تا آن زمان اتخاذ نشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به تدریج فاصله ارز مرجع با قیمت بازار فاصله پیدا کرد، به طوری که تا قبل از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی تا ۳۵۰۰ تومان افزایش یافت، در حالی که در قبل از آن عده‌ای با ارز ۱۲۲۶ تومان واردات می‌کردند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال قبل تا تابستان ۹۱، نرخ ارز به حدود ۲٫۳ برابر رسید، گفت: در چنین شرایطی بخش بسیاری از ارز در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفت و هجوم یکباره نقدینگی و دلالان به این بازار سبب افزایش قیمت ارز شد.
پورمحمدی تصریح کرد: بنابراین، سبب افزایش قیمت ارز را سه سبب عمده تحریم، بی‌تدبیری مسئولان و حجم بالای نقدینگی باید دانست، البته این نکات تنها کلیات موضوع است و عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این مسائل دخیل می باشند.
وی ادامه داد: دولت مدتی است اقداماتی برای کنترل بازار ارز در دستور کار قرار داده تا بتواند قیمت ارز را کنترل کند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان استفاده از درآمدهای حاصل از افزایش نرخ ارز برای پرداخت یارانه نقدی توسط دولت گفت: در قانون چنین اختیاری به دولت داده نشده است، اما در قبل ملاحظه شده که برای پرداخت یارانه نقدی از بعضی از بخش‌ها منابعی برداشت شده و در این زمینه استفاده شده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.