۳۰ درصد بیماریهای قلبی مربوط به سیگاریهای تحمیلی است

۰۵خردادماه،
ممتاز نیوز : مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیش از ۳۰ درصد بیماریهای قلبی عروقی و یک سوم بیماریهای تنفسی در میان سیگاریهای تحمیلی به وجود می آید.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر؛مهندس حمید محمودی افزود: اشخاصی که به صورت غیر داوطلبانه و ناخواسته در معرض مستقیم یا غیر مستقیم دود سیگار دیگران می باشند و اگر شما بتوانید بوی سیگار را در فضایی استشمام کنید،بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می دهد که مواد شیمیایی سرطان زا در آن محیط وجود دارد.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح و لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد مصرف کننده مواد دخانی می چسبد و ثابت شده این ذرات سمی یا همان دود دست سوم تا ماهها قابل پایداری و تاثیرگذاری است و این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خطرناک است.

محمودی تصریح کرد: در یک بررسی سطح کوتینین (یک متابولیت فعال نیکوتین) ادرار اطفالی که والدین سیگاری دارند ولی دور از کودکان خود سیگار می کشند را اندازه گیری و آن را حدود هفت برابر کودکان با والدین غیرسیگاری گزارش کردند و این میزان در کودکانی که والدینشان در کنارشان اقدام به مصرف دخانیات می کنند هشت برابر کودکانی ارزیابی شده که والدین معتاد به سیگار در منزل مواد دخانی استعمال نمی کنند.

وی در ادامه بر این نکته که هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار،یک ماده اعتیادآور است، گفت: خطرات ناشی از سیگارهای لایت یا سبک و سیگارهای باریک کمتر از دیگر سیگارها نیست و این یک باور غلط است.

محمودی به بیماریهای ناشی از استعمال داوطلبانه و تحمیلی دخانیات اشاره کرد و افزود: در اشخاص سیگاری پیشروی فرآیند طبیعی تنگ شدن تدریجی دیواره عروق با افزایش سن بسیار سریع تر از اشخاص طبیعی است لذا این اشخاص در سنین پایین تری دچار تصلب شرایین می شوند و ریسک ایجاد لخته در این عروق تنگ از جمله عروق کرونر افزایش می یابد که منجر به افزایش دو تا سه برابر احتمال بروز سکته های مغزی و حملات قلبی در اشخاص سیگاری در مقایسه با اشخاص غیرسیگاری خواهد شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.