۳۰ درصد موارد شدید تب کریمه کنگو به مرگ منجر می شود

۱۶خردادماه،

برطبق بررسی های انجام شده در کشورمان، حدود ۳۰ درصد موارد شدید تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مرگ منجر می شود و مردان و اشخاص جوان بیش از دیگران دچار موارد شدید این بیماری می شوند.

عباسعلی ملکشاهی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری زئونوز خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه ای به نام هیالوما به حیوان و انسان ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اغلب موارد حیوانات و دام ها را گرفتار می کند، اظهار داشت: البته انسان نیز از ابتلا به این بیماری در امان نیست و سالانه موارد متعددی از آن در نقاط مختلف دنیا و از جمله کشورمان ملاحظه می شود.

ملکشاهی با اشاره به اینکه تب، سردرد، دردهای عضلانی، اسهال، تهوع، استفراغ و خونریزی از علایم مهم تب کریمه کنگو است، تصریح کرد: در صورتیکه این علایم به موقع تشخیص داده نشده و درمان مناسب صورت نگیرد، شدت بیماری افزایش یافته و خطرات بیشتری فرد بیمار را تهدید می کند.

وی یادآور شد: موارد شدید تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بسیاری از موارد سبب مرگ بیمار می شود.

ملکشاهی تاکید کرد: برطبق بررسی های انجام شده در کشورمان، حدود ۳۰ درصد موارد شدید تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مرگ منجر می شود و مردان و اشخاص جوان بیش از دیگران دچار موارد شدید این بیماری می شوند.

وی گفت: در مجموع شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در مردان و اشخاص جوان بیش از سایر اشخاص است.

ملکشاهی با بیان اینکه مهمترین اقدام برای پیشگیری از تشدید بیماری تب کریمه کنگو تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بیماری است، خاطرنشان کرد: ممکن است علایم تب کریمه کنگو با علایم برخی از بیماری های دیگر مشابه بوده و نوع بیماری اشتباه شود که در این صورت فرد باید تحت معاینه، مشاوره و آزمایش قرار گیرد تا بیماری او به درستی تشخیص داده شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.