۳۰ هزار زندانی در سال جاری مشمول عفو رهبری قرار گرفتند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، “اصغر جهانگیر” رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بر ضرورت تصویب قوانین در راستای حبس زدایی تاکید کرد.
وی در ادامه از اختصاص اعتباراتی از مرکز به طرح و پروژه‌های عمرانی این استان خبر داد و اظهارداشت: تلاش ما بر این است که پروژه‌های زندان‌های استان سمنان، اجرایی و تکمیل شود.

جهانگیر با اشاره به  پروژه‌های در دست ساخت این سازمان در سطح کشور هم افزود: اکنون ۵۹ پروژه عمرانی در سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در دست ساخت است.

ویبا اشاره به ضرورت اقدامات فرهنگی و میزان کارایی این برنامه‌ها در زندان‌های کشور، گفت: اعتبارات فرهنگی در سازمان زندان‌ها با محدودیت‌های زیادی روبه رو است.

جهانگیر با بیان اینکه آمار زندانیان در کشور قابل توجه است، به تلاش دستگاه قضا برای کاهش این زندانیان اشاره کرد و افزود: براساس قانون، بخش زیادی از این زندانیان می‌توانند با مجازات‌های جایگزین حبس خارج از زندان دوره مجازات خود را سپری کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه متوسط آمار زندانیان در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر است، تصریح کرد: این آمار رقم بالایی است.

ضرورت تصویب قوانین با هدف حبس زدایی

جهانگیر با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی در زندان‌ها نیز به اولویت هزینه‌‌ها در این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: در سازمان زندان‌ها تلاش و توجه به تغذیه و بهداشت زندانیان است و بخش عمده‌ای از اعتبارات در این بخش هزینه می‌شود.

وی به ضرورت تصویب قوانین به منظور حبس زدایی نیز اشاره و تصریح کرد: در کشورهای غربی بیش از ۹۵ درصد از جرایم با مجازات‌های جایگزین حبس همراه است.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه سخنانش به پیش بینی مجازات حبس در لایحه مالیات‌های مستقیم که هم اکنون در مجلس در دست بررسی است، اشاره و تصریح کرد: این موضوع با نگرش‌های حبس زدایی در تضاد است، ضمن اینکه متاسفانه با وجود ضرورت تلاش دو قوه مقننه و قضاییه برای حبس زدایی قوانین هماهنگ واحدی در این خصوص در کشور وجود ندارد.

زندان عاجل ترین راه برای مجازات نیست

این مقام مسول با اذعان به اینکه زندان، راحت ترین و عاجل ترین راه برای مجازات نیست، افزود: مجازات حبس در بسیاری از کشورها آخرین ابزار است.

جهانگیر با بیان اینکه ما معتقدیم که مجازات زندان برای کسانی که حضورشان به نفع جامعه نیست باید لحاظ شود، افزود: حبس باید برای اشرار و مزاحمان نوامیس  و متهمانی از این دست اعمال شود؛ ضمن اینکه باید قوانین و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشند که بازدارندگی لازم را ایجاد کنند.

وی در ادامه این نشست از عفو بالغ بر ۳۰ هزار زندانی کشوراز ابتدای سال جاری خبر داد و اظهارداشت: همه این زندانیان با پیشنهاد رئیس دستگاه قضا، مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به بازگشت برخی از زندانیان به زندان اشاره و بیکاری را عاملی موثر در این مهم دانست.

جهانگیر خاطرنشان کرد: باید برای زندانیان طوری برنامه ریزی شود که در طول حبس تحت آموزش‌های کارآفرینی قرار گیرند و پس از آزادی با استفاده از این توانمندی به کار و اشتغال روی آورند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.