۳۰۰ هزار بیمار دیابتی در کشور شناسایی شده اند

دکتر ‘سیدمحمد علوی نیا’ سه شنبه در حاشیه برپایی نخستین کارگاه آموزش نرم افزار دیابت در شیروان به ایرنا گفت: پنج درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور در نقاط شهری و روستایی به دیابت مبتلا هستند که جمعیتی افزون بر ۵/۲ میلیون نفر را شامل می شوند.

وی افزود: از این تعداد، ۳۰۰ هزار نفر شناسایی و زیر پوشش این مدیریت قرار گرفته اند و بخشی از این افراد نیز زیر نظر مراکز غیردولتی هستند.

رییس اداره پیشگیری از بیماری های غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: اکنون ۱۳ هزار کودک در کشور به کمبود تیروئید مبتلا هستند که از این میزان ۹۷ درصد در مرحله درمان قرار دارند .

دکتر علوی نیا، کمبود ید در زنان باردار را یکی از اصلی ترین عوامل در بروز بیماری تیروئید در کودکان ذکر و توصیه کرد: افراد باید بیماری های غیر واگیر مانند سیگار را جدی بگیرند و با غذای سالم و انجام ورزش زندگی سالمی داشته باشند.

وی تاکید کرد: این مدیریت ، بیماری کم کاری تیروئید نوزادان و پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را به عنوان طرحی کشوری در دستور کار خود قرار داده است.

وی در پایان هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را شناسایی بیماران دیابتی و مراقبت از آنان، ارجاع بیماران دیابتی شناسایی شده به متخصصان و آموزش استفاده از نرم افزار جدید دیابت به مسوولان و کارشناسان مربوط عنوان کرد.

رییس اداره پیشگیری از بیماری های غدد و متابولیک وزارت بهداشت، یکی از مزایای این نرم افزار را ثبت و ارسال اطلاعات بیماران دیابتی به صورت آنلاین به وزارت بهداشت و درمان برشمرد.

این کارگاه یک روزه آموزشی با شرکت کارشناسان و متخصصان ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد. ک/۳

۷۱۸۲/۶۲۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۴۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.