۳۱ هزار و ۸۷۰ کلنی مدرن زنبور عسل در استان سمنان وجود دارد

ˈمصطفی شاه حسینیˈ روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: حدود ۴۰۰ زنبوردار در استان به امر زنبورداری مشغول هستند که از این تعداد ۴۱ زنبوردار با بیش از پنج هزار کلنی در شهرستان سمنان، ۹۴ زنبوردار با ۹ هزار و ۳۴۶ در دامغان، ۶۶ زنبور دارد با ببش از سه هزار کلنی در شهرستانهای گرمسار و آرادان، ۱۳۱ زنبوردار با هشت هزار و ۹۷۱ کلنی در مهدیشهر و ۶۸ زنبور دار با هشت هزار و ۷۵۷ در شهرستانهای شاهرود و میامی به امر زنبورداری اشتغال دارند.

وی اظهار داشت: بارندگی مناسب و به موقع و اثرات آن بر مراتع، حمل و نقل و استقرار کلنی ها در مناطق شهدخیز، مدیریت مطلوب زنبورستان از عوامل تاثیرگذار افزایش میانگین برداشت عسل در زنبورستان ها است و برآورد می شود در سالجاری هشت تا ۱۰ کیلوگرم عسل از هر کلنی برداشت شود.

شاه حسینی گفت: زنبورداران استان سمنان در قالب یک اتحادیه و پنج شرکت تعاونی زنبور دارای در این استان فعالیت دارند و شرکت تعاونی زنبور داران نهاده های مورد نیاز از قبیل موم، کندوی خالی، طبق و دیگر لوازم زنبور داری را تامین می کنند.

وی افزود: در بین زنبورداران استان سمنان افرادی نیز در پرورش ملکه بارور به صورت انبوه فعالیت دارند که در مقایسه با سایر استانها چشمگیر است و در سال جاری هفت هزار ملکه بارور تولیدی آنان بین زنبورداران این استان و سایر استان ها توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تسهیلات بانکی از محل طرح توسعه بخش کشاورزی برای این امر پیش بینی شده است و زنبورداران برای توسعه فعالیت می توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

برگزاری کلاس آموزشی و توجیهی نحوه مصرف دارو مبارزه با کنه واروا با همکاری اداره کل دامپزشکی و توزیع داروی رایگان در کنترل آلودگی زنبورستان ها نقش مهمی داشته است.

شاه حسینی گفت: امسال آمارگیری کلنی های زنبور عسل در استان سمنان همزمان با سراسر کشور از اول مهرماه شروع می شود و تا ششم مهرماه به اتمام می رسد و در قالب آن اطلاعات مربوط به زنبورداری در استان سمنان جمع آوری می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: نبود کارخانجات بسته بندی عسل و مشکل فروش عسل تولیدی، وجود عسل های تقلبی و با کیفیت پائین در بازار، ضعف بنیه مالی تشکل های زنبورداری استان و نبود نقدینگی مناسب برای خدمت رسانی، مشکلات استقرار کلنی ها در مجاورت باغ ها و مزارع، مهاجرت تعدادی زنبوردار از استانهای مجاور به استان سمنان از عمده مشکلات زنبورداران این استان است.ک/۳

۵۹۹/۶۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.